fredag 19 mars 2010

I det här trädet

Jag såg fram emot Katarina Kieri och Per Nilssons gemensamma bok, I det här trädet. Särskilt efter att ha läst i DN's recension att den "är fruktansvärt bra" och för övrigt har den fått fin kritik. Dessutom gillar jag både Katarina Kieris och Per Nilssons tidigare ungdomsböcker. Med detta i bakhuvudet kanske man inte kan bli annat än lite besviken. Jag känner mig lite ljum inför boken. Var den bra? Nja, kanske... jo lite. Men jag känner mig trots allt ganska oberörd trots starka ämnen och vilsna tonåringar (som jag brukar gilla). Men eftersom ALLA verkar gilla den är det kanske något jag missat? Språket är hur som helst fint!

Kieri och Nilsson skriver varannat kapitel om Siri och Jakob två ensamma tonåringar med många funderingar över sina problem. De möts aldrig men de ser varandra och tar in varandra i sitt medvetande. Egentligen fungerar berättelserna som två fristående noveller för den ena påverkar inte den andra nämnvärt.

För övrigt vill jag tipsa om att Per Nilssons bästa bok är Hjärtans fröjd och Katarina Kieris bästa är Ingen grekisk gud precis (helt subjektivt förstås!).

En annan riktigt bra och berörande ungdomsbok är Bryta om av Åsa Anderberg Strollo.


Inga kommentarer: