onsdag 10 mars 2010

Idoldyrkan på bibblan

Johan Längqvist
Foto: Mattias Pettersson

En av Sveriges främsta hårdrockssångare gästade Jakobsbergs bibliotek i egenskap av lärare häromdagen. Som jag har dyrkat till denne mans insatser, under så många år!
1986 släpptes skivan Epicus Doomicus Metallicus av bandet Candlemass. Plattan grundade i ensamt majestät vad vi i dag kallar episk doom metal, och är en världsklassiker av gigantiska mått. Johan lade sången på den här skivan och försvann sedan från offentligheten. Bandet, med musikgeniet Leif Edling i spetsen, fortsatte och släppte så sent som 2009 ett av det årets främsta metalalbum - Death Magic Doom.
När Candlemass 2007 firade tjugoårsjubileum (två år försenat) flög folk från hela världen till Kolingsborg vid Slussen - och många var där enbart för att se och höra Johan Längqvist. Det var hans första och enda framträdande med gruppen, och vi som var där stod i princip på alla fyra med tårar i ögonen under de få låtar som sjöngs av Johan. Karlns pipa och känsla var överjordisk. Svart magi.
Döm av min förvåning när jag så ser Johan lufsa omkring inne på bibblan men en hel hord ungar runt benen! Det visar sig att han jobbat som lärare sedan 1992 och bor i ett hus drygt en kvarts promenad från biblioteket. Här har han sin studio och hit bjuds jag för att lyssna på vad han åstadkommit under de senaste åren. Man blir ju starstruck likt en liten tioåring!

Bäst av allt är ändå att Järfällas egen Johan Längqvist kommer att stå på stora scenen i holländska Tilburg om drygt en månad. Candlemass kommer på världens bästa musikfestival, Roadburn, att köra hela Epicus-plattan från början till slut, och jag kommer att stå/knäböja/ligga/svimma bland publiken.

Den som har Spotify kan lyssna på Epicus Doomicus Metallicus här.
Min krönika från förra årets festival finnes här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Överskattat, långsamt skit!
Du borde skriva lite om Hellnation istället - Ken jobbar på skatteverket i Kentucky och jag har för mig att Doug har jobbat på bibliotek.
Nu när dom har lagt ner kan det vara på tiden att de får lite uppmärksamhet från kulturvärlden (läs Järfälla folkbibliotek)
Och världens bästa festival är ju Play Fast or Don't - det vet ju alla.
Mvh
/Norse

Mattias sa...

Haha! Bra inlägg, Norse. ;)

Unknown sa...

Hehe tror inte du vet vad Doom Metal är i såna fall, och då de har lyckats ganska stort i karriären så ska du nog ta och tänka om lite.
Han var dessutom fritidsledare på olovslund när jag gick där:), synd bara att man upptäckte det när man slutat där, hade ju annars varit kul annars att sitta och diskutera deras låtar bl.a. för epicus domicus metallicus är ju en av deras bästa skivor då han sjöng:)!
/ Daniel Aston