fredag 5 mars 2010

Kvinnolitteratur!?!

Foto: Mattias Pettersson

På måndag är det internationella kvinnodagen och Jakobsbergs bibliotek tar tillfället i akt att fundera kring kvinnolitteratur. Vad är kvinnolitteratur och hur ser vi på den?

Det finns mycket frågor att fundera kring. Är det böcker skrivna av kvinnor? Om kvinnor? För kvinnor? Måste alla dessa kriterier uppfyllas och är alla böcker som gör det automatiskt kvinnolitteratur?

Hur ser vi på kvinnolitteraturen? Finns det Kvinnolitteratur och ”kvinnolitteratur”? Beror det i så fall på innehållet i allmänhet eller på vilken typ av kvinna som skildras? Eller kanske på vilka som läser dem?

Här på biblioteket tolkar vi i vart fall brett. Kanske finns din favorit framme i vår utställning? Eller så finns det något du borde prova att läsa? Kom och se efter! Förhoppningsvis får vi dig att fundera kring begreppet kvinnolitteratur. Vad är det för dig? Kanske är det bara böcker, helt enkelt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är enklare med genren hästböcker.Hästböcker är definitivt inte författade av hästar...
Det var mycket diskussion med Bibliotekstjänsts förlag (numera BTJ) innan vi bestämde rubrikerna på mina tre böcker om kvinnliga författare.
Vi hade till exempel olika åsikter om yrkesbeteckningen "författarinna" är användbar eller inte.
(Nu blev det istället "kvinnlig författare".)
Behöver kvinnliga författare lyftas fram? Ja.

Ni vet väl att när Sveriges litteraturprofessorer år 2004 gjorde en 20-i-topp-lista på de viktigaste svenska böckerna genom tiderna - så blev resultatet att författarherrarna vann med 18 -2.
(Lagerlöf, Selma och Lidman, Sara fick komma med.)
Det var därför jag häromåret skrev en bok där det står 52-0 till damernas favör.
Av de 52 kvinnliga författarna är någon feminist - medan någon annan (Lessing, Doris) spottar åt ordet. Någon tror att det kan finnas förvånad kärlek mellan man och kvinna (Lidman, Sara) medan en annan lovsjunger det knapplösa knullet (Jong, Erica), Någon skriver ytterst privat, en annan för en animerad samhällsdiskussion med läsaren.
De spretar!

Min bokrekommendation 8/3 är
SARA LIDMAN: REGNSPIRAN

lena kjersén edman

Anna sa...

Mycket intressant att läsa det du skriver. Menar du att genren kvinnolitteratur ska avgörs på samma sätt som hästböcker? Handlar boken om en kvinna så är det kvinnolitteratur? Jag har hört det förr och tror det ofta är svårare än så ändå.
Självklart ska kvinnliga författare lyftas fram. Din bok låter intressant och det du säger om att det spretar är viktigt. Kvinnor är olika!

Anonym sa...

7 mars 2010
Nejdå Anna, jag lekte bara med begreppen.
Hästböcker (som Sarah skriver så initierat om i er blogg)handlar alltid om hästar - och är alltid författade av människor.
Det vi kallar kvinnolitteratur (eller feminsistisk skönlitteratur) är inte alltid skrivna av kvinnor (tänk till exempel på "Det går an) och handlar inte heller alltid om kvinnor (tänk till exempel på Siri Hustvedts underbara "Vad jag älskade" som är en historia om vänskap mellan två äldre herrar).

Om någon vill följa mitt resonemang mer ingående så för jag en diskussion om detta i inledningen: "Några ord till min k. läsare" i "52 kvinnliga författare".

En underbar roman (kalla den gärna KVINNOROMAN)som kommer ut i dagarna är
VÄNTA, BLINKA
av Gunnhild Öyehaug.
Missa inte den!

Men den viktgaste boken denna kvinnodag 7/3 är ändå den som författaren/fredsktivisten/feministen Anita Goldman( som erhöll Moa-priset i lördags) nyss publicerade:
OM JAG SÅ MÅSTE RESA TILL ALAMOS.

lena kjersén edman

Anonym sa...

8 mars är det idag = Kvinnodagen (jag skrev fel nyss, förlåt)
LKE

Anna sa...

Det är det som är intresseväckande! Att leka med begreppen. En svår genre. Och mycket känslor kring den...
Sedan kan man ju undra över genren manslitteratur. Vart är den? Säger inte frånvaron av den något?

Nu ska jag gå och bläddra lite i 52kvinnliga författare!