lördag 9 oktober 2010

Gästbloggare: Mari Jungstedt

På måndag kväll kommer jag till Jakobsbergs bibliotek och berättar om mitt författarskap. Det ska bli oerhört kul därför att det alltid är så inspirerande att träffa läsare och att få samtala om böckerna. Men särskilt roligt ska det bli att få komma just till Jakobsberg eftersom det är mina hemtrakter.

Jag växte upp i Upplands-Bro, Kungsängen, Viksjö och Skälby och när jag flyttade hemifrån hamnade jag på Kopparvägen i Kallhäll. Mitt första trevande kliv in i arbetslivet skedde på konditori Sans Rival i Jakobsbergs centrum när jag vid blott tolv års ålder fick stå i ett svettigt, slamrigt kök och sköta disken under några veckor. Gymnasiet gick jag på Jakobsbergsskolan och jag har också vikarierat som lärare under flera år, mest på Källtorpsskolan i Kallhäll, men också på grundskolor runt om i Järfälla. Så jag ser verkligen fram emot att ta pendeltåget från Centralen på måndag kväll som jag gjort så många gånger förr. Återuppleva känslan.

Jag kommer att berätta om hur jag som TV-journalist började skriva, vad som driver och inspirerar mig. Min starka relation till Gotland, om själva skrivprocessen - hur en bok blir till från idé till tryckeri. Jag tänkte läsa ett läskigt stycke ur senaste kriminalromanen, den åttonde i serien som heter "Den farliga leken" och jag kan nog inte låta bli att avslöja litegrann om den nya boken som jag håller på med just nu.

Hoppas att vi ses på måndag!

Mari Jungstedt

Jakobsbergs bibliotek, Måndag 11 oktober kl. 18:30

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du kommer från Järfälla! Ska bli intressant att lyssna till dig. Jag gillar verkligen dina böcker!
Lena