måndag 26 juli 2010

Karins sommartips

Just nu läser jag Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon. Har burit hem den flera gånger från bibblan men har fått lämna tillbaka eftersom jag numera inte hinner läsa så många sidor åt gången innan jag somnar... Kom nu över den på loppis för 20 kr så nu har jag hela hösten på mig om jag vill - men har faktiskt redan plöjt halva boken och är nu helt inne i de bortglömda böckernas gravkammare i Barcelona!
Jag följer även DN:s sommarföljetong Paganinikontraktet av Kepler. Det har blivit en skön tradition att följa sommarföljetongen utomhus tidigt på morgonen med eftersänd tidning eller på en balkong innan det är dags att dra iväg till jobbet. Boken kom för övrigt ut nu i veckan när jag jobbade och biblioteken i Järfälla hade då sammanlagt sex exemplar på beställning och 40 personer i kö...
Och tidningen är det för övrigt skönt att kunna läsa i flera timmar om det behövs, alla delarna - alltså även i år sporten!

Tillsammans med Vindens skugga köpte jag även Vishetens sten, första delen i serien Konungarnas dal av Christian Jacq, Skumtimmen av Johan Theorin, Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist och Världens mått av Daniel Kehlmann. Allt för 20 kr styck och nu distribueras dessa också till barn hemkomna från sina respektive studieorter och med behov av att blåsa ur hjärnan med helt andra texter.

Denna varma sommarvecka har jag även dragit hem två andra böcker: Terrakottaarmén av Johan Man, för att jag ska läsa på lite om denna fantastiska grav med 8 000 fullskaliga krigare och hästar i brända lera. Dessa begravdes tillsammans med Kinas förste kejsare Qin Shi Huangdi 210 f Kr. Utställningen öppnas på Östasiatiska muséet i augusti och det kommer att bli en underbar upplevelse att få se den.

Den andra boken är Astrid Lindgrens Mio min Mio - men på franska... Brukar ibland läsa översättningar "från andra hållet" så att säga för att se om översättaren "fått till det"! Det har varit lite si och så med just Astrid Lindgrens böcker. Vanligtvis läser jag på originalspråket franska för att på egen hand insupa miljö och karaktär men det händer att jag sedan tar den svenska översättningen bara av nyfikenhet för att se vilken översättare som gör det bäst.
Översättarna är verkliga kulturbärare, vad gjorde vi utan dem? De är där ihärdigt jobbande i det tysta utan att förhäva sig. Beundransvärt! Googleöversättning, släng dig i väggen! Än så länge i alla fall... Om detta forskas det rätt så friskt.

Barndomssommarläsning kommer jag inte ihåg så mycket av trots att jag misstänker att jag läste. Grät väl mig igenom Barn 312 otaliga gånger och några Blyton givetvis men för övrigt, när jag inte mot min vilja var tvungen att hjälpa till med höskörden, höll jag mest till vid badstranden och på simskolan där alla spännande sommargästbarnen också fanns! När man väl kunde simma fanns det hur många märken som helst att simma för så alla somrar blev intecknade och därmed också alla nya sommargästbarn... Vi badade även när det regnade och jag minns att vi spelade kort inne i omklädningshytterna. Fick ett bokdiplom, Susanne vid gränspolisen, som flitig simmare i yngsta nybörjarklassen. Kanske som tröst för att de stora ungdomarna som skulle träna livräddning höll på att dränka mig flera gånger! Boken blev aldrig läst.
Inspiration:
Hurra, jag simmar av Carola Sjödin.
Happy Sally av Sara Stridsberg.

Det spel som jag speciellt tycker om nu när egna barnen är stora är Alfapet eller om det kallas Scrabble. Hitta på ord har alltid fascinerat mig även om jag t.ex. aldrig knäckt koden i korsord! KPs är ok men för övrigt verkar jag inte ha någon fantasi. Mer här: Familjespel.

Min favorittidskrift är givetvis Språktidningen men tycker också om att bläddra i någon av våra resetidskrifter!

Min bokhylla sorterar jag för närvarande i ICA-kassar i källaren. Det som jag inte skänkt bort är kartor på längden och på bredden, resehandböcker, lexikon och annat av handbokskaraktär. Samt bilderböcker!
Hela nationalencyklopedin tog minst tio kassar och vem vet när jag slutligen har fått till det i mitt nya boende så att jag slipper leta ihjäl mig efter ett brödrecept... Tur att vi har bibliotek!


Filmer med sommarkänsla: Svart katt, vit katt för att de badar i floden, simmar och köper glass och lever där nära vattnet hela tiden. Fantastisk film på all plan. Behöver man skratta - se den!
Darrande hetta har man i de filmer som utspelar sig på Sicilien och dessa två är favoriter: Cinema Paradiso och Barntjuven. Och förstås Paris... De älskande på Pont-Neuf! Två världar och kärleken däremellan.

/Karin Hed

Inga kommentarer: