tisdag 12 maj 2015

Gästblogg: Högläsning på Ekens äldreboende i Kallhäll

2010 började jag som volontär med högläsning på Ekens äldreboende i Kallhäll. Jag har läst en timme varannan vecka under höst- och vårtermin. De första två åren skrev jag inte upp vad jag läste vid de olika tillfällena, men för att komma ihåg vad jag läst i förväg för att hitta lämpliga berättelser och vad jag läst högt på Eken så började jag dokumentera.

Några berättelser/dikter har jag läst flera gånger, men inte samma år. Oftast läser jag noveller.  Brukar bli två eller tre stycken vid varje tillfälle. Ibland blir det någon dikt mellan novellerna. ”Svenska hus ensligt belägna” av Tomas Tranströmer läste jag då han avlidit. Jag försöker anknyta till aktuella händelser, högtider, årstider och olika intressen och önskemål. Ibland berättar någon något som anknyter till det jag läst och så pratar vi lite om det. Exempelvis när jag läste  ”Far och jag” av Per Lagerkvist berättade en kvinna att hennes pappa också jobbat på järnvägen i Växjö. En kvinna berättade att hon hade träffat Stig Dagerman då jag läst ”En broder mer”. När jag läst ”En privat angelägenhet” av Adichie från Nigeria berättade en kvinna att hon hade ett barnbarn som var biståndsarbetare i Afrika. En högläsning läste jag avsnitt ur Maja Ekelöfs ”Rapport från en skurhink” för att försöka få deltagarna att skriva lite dagbok själva. Då berättade två kvinnor att de skrivit dagbok i många år. Kanske kan jag läsa någoting av dem vid något tillfälle!


Jag har inte skrivit upp ur vilka samlingar berättelserna/dikterna kommer. Många har jag hämtat från ”Noveller för Världens Barn” i olika årgångar, ”Högtidsnoveller”, ”Humoreller”, ”Nobeller” och Tage Danielssons ”Sagor för barn över 18 år” (”Den sista sagan” är min favoritsaga!) ”Mina drömmars stad” av Per-Anders Fogelström och ”En herrgårdssägen” av Selma Lagerlöf har jag läst i lättläst version. Biblioteken i Kallhäll och Jakobsberg har mycket vänlig personal som hjälpt mig med många tips!

Det går bra att kontakta mig för mer information om vad jag läst och jag tar gärna emot nya boktips till:  kjell-goransson@spray.se                      

Högläsning är berikande både för mig och de som lyssnar!

//Kjell Göransson

Inga kommentarer: