onsdag 23 september 2009

Julafton i september

Vissa dagar känns som rena julafton. Nej, det handlar inte om tomten, inte om snö och allra minst om röda gardiner i fönstret. Jag är dessutom väl medveten om att det i skrivande stund är exakt tre månader kvar till dan före dan…

Tänk dig sex jättestora paket med böcker. Som du får öppna. Du är den första att få ta i böckerna, att få känna deras lukt, att få bläddra i dom.

Redan när jag låser upp dörren till katalogavdelningen hör jag deras glada rop: ’Hej, vi är här nu, öppna oss!’. Oh, vilket roligt jobb jag har! Att få hjälpa alla dessa godbitar ut i världen, se till att de får ta med sina läsare på de mest fantastiska upptäcksfärder… Vilken grej!

Här har vi valt noga, bläddrat i listorna över nya böcker, lyssnat på era inköpsförslag, funderat och tänkt till - och nu är det dags. Böcker prickas av på följesedlarna, ställs på vagnar, vissa plastas medan andra redan konverterats så de fungerar i det nya utlåningssystemet. Så fort vi hinner kommer de ut på hyllorna, och hem till er!

Dagens skörd handlar om allt från hur man blir den perfekta barnvakten i Barnvaktsboken till Michael Nyqvists självbiografi När barnet lagt sig. Dessutom fanns där en ny del i Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna, senaste Pettson och Findus-filmen Glömligheter på dvd och mycket, mycket mer.

Att packa upp sändningar från BTJ påminner lite om tiden som bokhandlare i Tyskland. Stora skillnaden är dock att när nyheterna kommer ut på hyllorna så kan jag fritt rekommendera det som ligger mig varmt om hjärtat - och något pris på boken behöver jag inte ens tänka på! Att låna är gratis, att köa är gratis, och med tanke på miljön så är biblioteket en utmärkt "återvinnings-station" för böcker!

Själv noterar jag titlar och författare på min "bör-läsas"-lista för att sedan ställa mig i kö på böckerna, vilket gör mig en smula nervös varje gång. Hur i hela världen ska jag någonsin hinna läsa allt? Mitt senaste knep är att försöka lyssna på skönlitterära ljudböcker så mycket som möjligt, så hinner jag göra andra, tråkiga saker samtidigt (stryka tvätt, t.ex.) och på så vis får jag mer tid över som jag kan ägna åt att läsa faktaböcker… Funkar rätt bra!

Dagens alla hårda klappar är uppackade, men det kommer en ny sändning, kanske redan i morgon! Välkommen att frossa bland allt det nya!
/Eva Brünahl

Inga kommentarer: