onsdag 30 september 2009

Gästblogg: Viveca Sten

Ikväll ska jag på författarbesök till Viksjö-biblioteket och berätta om Sandhamnsserien. Jag gillar att göra författarbesök, det är roligt att möta läsarna och jag tycker om att berätta om mina böcker. Som gammal föreläsare (jag undervisade på juristlinjen i nästan tio år), är jag dessutom barnsligt förtjust i möjligheten att få tala oemotsagd... :).

Skämt åsido, så tror jag att de flesta som är bra talare helt enkelt tycker om att tala inför publik. Det märks också när en person är avspänd inför sina åskådare, det flyter lätt och ledigt och det blir en bra stämning.

Författare tillhör ofta en av två kategorier: de som älskar att tala offentligt om sina böcker och de som hatar att tala offentligt om sina böcker. Några författare som verkligen är duktiga på att berätta om sina verk är till exempel Håkan Nesser och Henning Mankell. De ställer sig upp och berättar med en ledighet som är avundsvärd och påfallande.

Det är värre för dem som tillhör den andra kategorin. En av våra mest framgångsrika deckarförfattare på senare år ingår i det facket. Åh, vad han avskyr att gå upp på scen. Mitt hjärta värker när jag ser honom och ingen är så lättad som han när det är över.

Jag läste någonstans att när svenska folket listar saker som de verkligen avskyr så kommer på första plats... just det - att tala inför publik. Majoriteten skulle hellre dö än att ställa sig och hålla tal.

Men som sagt, jag tycker att det ska bli kul ikväll!


/Viveca Sten


Not: Viveca Sten besöker Viksjö bibliotek idag (onsdag 30 september) kl.18.30!

Inga kommentarer: