onsdag 2 september 2009

Idag är jag glad!

För mig har tv-spel sedan länge varit en del av mitt liv. Konsollen är så blank och fin. Handkontrollerna är så trevliga att hålla i. Spelen är vackra och groteska omvartannat, de behandlar döden och kärleken. Ibland till och med livet efter döden. Vem bestämmer att man är död när man är död? I spelen finns inga sådana begränsningar.

Tv-spel innehåller så mycket mer än våld, och tyvärr är det är ju det som media har lyft fram. Inte för att vara töntig nu, men varför skriver ingen om de fantastiska kärlekshistorierna? Squall och Rinoa i Final Fantasy VIII, eller Tidus och Yuna i Final Fantasy X? Åååh!

Och det är svårt att beskriva känslan av ha tjänat ihop tillräckigt mycket pengar för att kunna köpa ett nytt bättre vapen än det man hade tidigare. Åååh! Eller klara den där bossen (något stort och farligt som måste besegreas för att ta sig vidare i spelet) som man har försökt spöa så länge.

Men varför skriver jag då denna hyllning? Jo för idag kom första tv-spelet inramlades på biblioteket i Jakobsberg. Jag är så glad! Tv-spel är för mig likvärdigt med böcker, likvärdigt med filmer, det är en upplevelse och en uppenbarelse. Man använder ännu fler sinnen, och belönas med ännu fler sinnesintryck. Jag kan bestämma namn på min hjälte, jag kan styra vad han/hon ska göra, var han/hon ska gå, jag kan styra om jag ska bli stark fysiskt eller stark psykiskt, kan kan avgöra var en pusselbit passar in och jag själv kan besegra det onda. Det är JAG som gör det. Jag är en aktiv part. Visst är man aktiv i läsning också, man måste ju läsa för att berättelsen ska röra sig framåt, men i tv-spelen är utgången mer diffus och påverkbar.

Idag kom alltså Deadly Creatures in till biblioteket. Det låter lite knasigt, man får spela som spindlar, ormar och skorpioner i en väldigt realistisk värld. Huu! Men kanske får man även någon slags föreståelse för dessa läskiga djur just genom att spela genom deras ögon. Man utvecklar en väldigt stor empati för sina spelkaraktärer. Ska testspela och återkomma med utlåtande.

Jakobsbergs bibliotek kommer ha releasefest för tv-spelen under den kommande Biblioteksveckan (26 september - 3 oktober) där även Orvar Säfström kommer att inspirera och motivera alla tv-spelsintresserade (eller ointresserade för den delen!). Detaljer kommer så fort vi har dem klara, men boka in torsdag 1 oktober i kalendern!

Glad!

2 kommentarer:

sarah sa...

Hej Det är oscar Sarahs son. Jag är jätteglad över att ni på bibloteket har gjort ett sånt framsteg med att låna ut spel!
jag kommer självklart på spel kvällen.När Sarah berättade om det blev jag så uppspelt och sa...OMG det är ju skitkul!XD!

Ps: När du körde finalfantasy X Spöade du den stors guden på slutet Xin eller nåt hette den!

Pss: Lycka till med tvspels utlånignen det kommer bli jätte kul!

Sara sa...

Vad glad jag blir att du tycker det är ett framsteg, för det tycker jag också. Big time!

Final Fantasy X klarade jag galant, även sista guden. Däremot har jag haft problem med X 2:an, sista bossen där, jag var alldeles för svag. Jag hade kommit väldigt långt, och sen dog jag. Då tappade jag all tilltro, och spelade faktiskt inte klart det. Så jag vet inte hur upplösningen mellan Yuna och spökTidus blev! Det stör mig fortfarande. Har planer på att återuppta det någon dag....

Ni är så välkomna på tv-spelskvällen! Nu börjar anmälningarna rulla in!