fredag 11 september 2009

Vi vill att ni ska vara med!

Jag älskar interaktivitet. Både digital och verklig. Jag tycker om när det uppstår dialoger. Meningsutbyten. Jag tycker att en dialog mellan bibliotek och besökare är jätteviktigt, och vi lyssnar på vad ni säger. Det är så roligt när det kommer fram någon och säger att "boken som du tipsade mig om förra veckan var fantastisk, snälla har du fler tips?" och Åh! jag har tips!

Visst blir man ställd ibland och det känns som man inte har läst en bok på flera år, men ibland så flödar inspirationen. Tänk när jag preciiiis hade läst ut Cirkus Pilo av Will Elliott och det kom in en tjej i min ålder som inte ville ha "nått drama" och jag frågade om hon gillade skräck. Det gjorde hon! Så det vara bara för mig att lalla fram till nyhetshyllan och plocka ned detta nyupptäckta guldkorn. Hela boktipsande var över på 20 sekunder. Alltså, jag menar inte att det SKA gå snabbt, men här var vi verkligen på samma våglängd. Hoppas verkligen verkligen att hon gillade boken.

Dialoger och samspel uppstår även genom tävlingar. På Jakobsbergs bibliotek har vi nyligen haft en tävling om vilket namn vår nya återlämningsrobot ska få. Precis just nu sitter juryn och tvår sina händer över alla 220 förslag som har kommit in. Vad ska den få heta? Nu heter den i biblioteksmun "Roboten", vilket kanske är det tråkigaste namnet ever. Snart vet vi vad det nya namnet blir!

Sen har ju aktiviteten "Läs i sommar" för barn och ungdomar precis tagit slut. Alla som ville fick skriva tre bokrecensioner om böcker de läst under sommaren, och som tack fick de en bok av biblioteket. Recensionerna är såklart helt fantastiska! De finns att läsa här.

Mer åsikter! Hjälp biblioteket att bli bättre! Lek med oss och använd oss!

Inga kommentarer: