lördag 19 september 2009

Tusen böcker i fickan

Äntligen! Nu lanseras den första e-bokläsaren i Sverige! NUUT heter den och kommer från Sydkorea. Företaget lockar med att NUUT har lång batteritid, läsvänlig skärm och storlek som en normal pocketbok. Frågan är om en 3000-kronorsläsplatta kommer slå igenom på den breda marknaden?

Ett visst pseudobehov dyker plötsligt upp hos mig, då jag snart ska bege mig ut på en sexmånaders-resa. Hur mycket böcker kan man ta med? En NUUT rymmer cirka 1000 böcker. Betydligt mer än ett halvårsbehov... Jag ska fingra lite på den på Bokmässan i Göteborg, men tror ändå att chansen är minimal att jag själv kommer införskaffa en.

En annan glädjande nyhet är att Lars Ohlys vill att biblioteken ska bli fildelningscentraler för musik, film och böcker för att motverka den illegala nedladdningen. Läs hela hans debattartikel här.

Inga kommentarer: