onsdag 11 november 2009

Etik och moral på Bokbytardagen

På lördag smäller det - för 26 året i rad! Bokbytardagen har blivit en stående favorit bland Järfällas medborgare, det väller in böcker varje år. Jag gillar matematiken - vi får in flera tusen böcker och chansen är med andra ord ganska stor att alla kan hitta något i just deras smak. För jag, till exempel, jag älskar gammalt med affektionsvärde. En halvsliten Karin Boye skulle vara guld värt för mig. Medan andra vill ha nytt, fräscht och modernt - det finns också!

Jag som jobbar här på biblioteket har upplevt 5 år av Bokbytardagar. Jag får se alla böcker i förväg, jag. För att inte plocka åt mig mina favoriter innan lördag har jag inrättat några regler som bör följas.

1. Jag får aldrig ta en bok om jag inte själv lämnar in någon.

2. Jo, det kan jag få, men då måste det vara i slutet av dagen när jag vet att ingen annan vill ha just den boken jag vill ha. Och det händer, det med, jag kanske har lite konstig smak.

Det kanske är all etik och moral man behöver ha inför Bokbytardagen. Men jag rekommenderar alla att stampa vid porten kl.11 för det är då som godbitarna går åt!

Inga kommentarer: