fredag 27 november 2009

Tegelstenar

Dickens. Charles Dickens. För en bunt år sedan köpte jag på mig en bunt pocketklassiker på engelska som låg i en boklåda i en boklåda. Därav en drös Dickens. Tjocka rackare med urliten text som kryper långt in på sidorna så jag, fast jag inte vill, måste bryta ryggen en gnutta för att se hur slemkuslige Uriah Heep lismar och ormar sig.

Det har tagit sin tid, men nu har det blivit dags att läsa den andra ur högen. Tidigare har jag vältrat mig i Bleak House med den finns, jättetyvärr, för den var riktigt Londondimmigt bra, inte i kommunen. Denna gång heter tegelstenen David Copperfield och är tydligen en gnutta självbiografisk. Så nu när jag åker pendel till och från jobbet vet jag vad jag har att se fram emot. Unge Copperfields liv och leverne, fram- och motgångar i 1830-talets England. Arga mostrar med hjärtan av guld, elaka styvfäder, kullerstensgator, pints och halfpennies.

Dag efter dag återvänder jag dit, och jag känner lycka och förväntan varje gång jag öppnar dörren till Dickens. Det är här jag hittar en liten självinsikt. Normalt älskar jag att öppna en ny bok, och har ibland svårt att hålla nere tempot när jag närmar slutet på den förra. Men när jag tar mig an Charles Dickens, eller för den delen, andra litterära tegelstenar med annan upphovsman, och inser att den här kommer jag bära med mig ett tag, infinner sig ett lugn. Den är så lång att man inte behöver planera för sin nästa läsning. Jag vet ju vart jag ska.

Två i sig väsensskilda betraktelser från livs levande skolbibliotek med tanke på detta. Det första är när en klass ska låna bok. ”Vilken är tunnast?” är en frekvent fråga. Men åh, varför inte fråga vilken som är bäst? En tjock god bok eller en tunn ond? Det extrema exemplet var när en klass fick välja fritt ur hyllorna och en finurlig elev letade fram Olof Von Dalins allegori över Sveriges kungar från 1740. Förvisso tunn som en aprilis (is i april), men språket… Han gick inte att övertala ty han ansåg att ha dragit sin svensklärare vid näsan.
”Får jag läsa den här?”
”Ja, men det kanske inte…”
”Men, ja får?”
”Ja, men…”
”Då tar jag den. Kolla grabbar, vilken liten bok!”

Å andra sidan fick jag en låntagare som moloken frågade om jag hade några serier som inte tog slut. När jag frågade vad hon menade sa hon att Twilight ju tog slut, Harry Potter tog slut, Narnia likaså. Det var så hemskt! Visste jag någon serie som lät bli?

Poängen är nog… att välja en tjock god bok ger läslycka och lästrygghet ett långt tag framöver. Läs en härligt tjock bok, exempelvis Dickens, då och då.

/Andreas J

4 kommentarer:

Andreas sa...

Mitt 50e inlägg! Kors i taket! Förtjänar glögg.

Sofia sa...

Grattis!!

Bra inlägg! Här på jobbet är det också tunna böcker som ofta efterfrågas. eller serier (inte tecknade).

En annan sak som är intressant är hur barnen/ungdomarna direkt ratar en bok om inte omslaget tilltalar. Ibland har jag berättat om någon bok som barnet tycker verkar bra men sen när jag visar boken och omslaget är trist/fult/gammalt ratas boken. Synd!

Lite klämkäckt försöker jag då säga att det inte är utsidan som räknas utan insidan.

och ja, jag blir sugen på att läsa Dickens nu!

Andreas sa...

Ja. Stackars böcker med olyckliga omslag. Det är på grund av omslaget som jag aldrig, aldrig lyckas få någon att läsa Väster om Friheten av Lloyd Alexander.

Just nu (sid 550ca) är Copperfield så spännande att jag önskar det vore slut snart, så jag finge veta hur det slutar, samtidigt som jag önskar att det aldrig toge slut, så jag aldrig finge veta hur det slutar.

Udda.

Cissi sa...

Oj vad många inlägg jag har missat såg jag nu.
Jag behöver lite hjälp och eftersom du är min bästa bibliotekarie så vänder jag mig till dig.
Jag tänkte önska mig böcker i julklapp för det är bra och fina julklappar för ens släkt som inte riktigt vet vad de ska ge.
Så vilka böcker ska jag önska mig?

Jag har skrivit upp Willy Kyrklunds Solange på listan men jag vågar ju inte gissa rakt ut.
Och du ger mig ju alltid böcker som är bra så du får hjälpa mig :D
Jag är lite sugen på nobelpristagare eller fina klassiker som kanske Strindberg.
Blir fortfarande lycklig när jag tänker på Hundra år av ensamhet och Kärleken & Bergtagen & Oceanhavet och alla andra bra böcker.

Så om du har tid och lust att tänka ut ett par bra böcker som går att köpa än idag så får du gärna skriva, du kan mejla till min mejl cecilia.rang@hotmail.com eller leta upp mig på facebook eller svara här eller hur du vill.

Kram Cissi!