tisdag 3 november 2009

Topp 3: Parallella universum

Tänk om Jag finns i fler världar. Tänk om det finns flera miljarder av MIG i andra dimensioner. En armé av mini-me's som gör revolution. Denna tanke har nu massproducerat sig genom alla mina nervtrådar och hjärnceller och resluterar i .... ta da!

Topp 3: Parallella Universum!

3. Tredjeplatsen kneps av boken Interworld sent igår kväll. Jag har tänkt läsa den länge, men igår kväll blev jag så trött på vad allt vad tentor och uppsatser heter att jag tog första bästa bok ur bokhyllan som INTE var kopplat till "hur tystnaden som litterär effekt förstärker det psykologiska dramat inom kärnfamiljen bla bla bla". I Interworld av Neil Gaiman och Michael Reaves möter vi Joey som har så fruktansvärt dåligt lokalsinne. Han kan inte hitta sin handflata om han så har en karta tatuerad på handryggen. Under en lektion i "social studies" går något fruktansvärt fel och Joey hamnar i ett parallellt universum. Han blir en "Walker", en av få människor som kan gå mellan världar. Sakta men säkert börjar han inse sin egen betydelse.

Jag läser ogärna på engelska, det har blivit nått slags tic, en omotiverad skräck, men den här boken var jag fast i från första raden. Beskrivningarna är så lekfulla, färgglada, mönstrade, grafiska - fantasin har inga gränser. Det är ett utmärkande drag hos Neil Gaiman, och jag tror man ibland behöver en startsträcka för att "komma in" i hans stilistiska sätt. Man behöver vänja huvudet vid att inget är som det verkar, allt är upp-och-ned...

2. Andraplatsen - helt otippat blir det en film som är BASERAD på en bok. Helt tokigt! Hur ofta är en film bättre än en bok? Coraline är en animerad film, baserad på boken av Neil Gaiman (hmm jag ser ett mönster i min topplista). Coraline är nog den bästa animerade filmen - någonsin. Alltså - dataanimerad, ni vet. Inom tecknat finns det så mycket andra guldkorn... Coraline flyttar till ett nytt hus, där hon blir ignorerad av sina botanikerfanatiker till föräldrar. Hon hittar en dörr som leder henne till samma hus, samma föräldrar - bara det att den andra pappan och den andra mamma är mycket snällare och uppskattar henne. Det är bara det att istället för ögon har de knappar... *rys* Läskig men sensationellt vacker film!

1. FÖRSTAPLATSEN - går kanske inte helt otippat till Philip Pullmans makalösa triologi Den mörka materian. Guldkompassen är första delen - och kanske den bästa - men i den bara anar man vad som komma skall. I följande delar får vi möta helt nya karaktärer, och man vandrar mellan världar med hjälp av en kniv. Man skär helt enkelt upp en port till nästa dimension. Ondskan är närvarande och jagande, Lyra och Will kämpar mot de starka krafterna, men det sliter på själen...

Guldkompassen finns även som film på biblioteket!

Bubblare 1: Alice i Underlandet
- har aldrig hunnit läsa Lewis Carrolls häftiga berättelse, men ska såklart. Men just nu finns det inget som går upp mot att Tim Burton snart har premiär på bio med sin version av Alice!

Bubblare 2: Tv-spelet Kingdom Hearts 2 - till Playstation 2. Här kan man snacka om parallella universum! Sora, Kalle Anka och Långben åker med sitt rymdskepp mellan olika världar. Där träffar de på Disneys allra ondaste figurer - kanske är Drottningen i Törnrosa en av de mest obehagliga någonsin!

3 kommentarer:

Sofia sa...

jaaaa!! jag längtar som en tok efter Alice i Underlandet!

och håller med om Coraline. Fast... jag orkade inte ens läsa ut boken, kom bara så långt att C hamnade i den andra världen sen orkade jag inte längre. Filmen däremot gillade jag massor!

Andreas sa...

Nä, nu blir jag deprimerad. Två personer som anser att Coraline är bättre som film än som bok. Jag måste skydda den förtjusande myskusliga coola boken Coraline från amerikanskt upptempostress där allt som var mystiskt försvann. Filmen var en blå besvikelse. Till och med katten blev irriterande. NEJ. LÄS Coraline. Särskilt nu när det är skymning hela tiden!

Annars älskar jag välmotiverade listor. Denna lista ej undantagen. Någon må hävda att det är sunt att ha olika åsikter. Må så vara. Men boken Coraline måste få sin riddare som plockar upp handsken!

Sofia sa...

hmmm jag kanske får göra ett nytt försök med boken.

vad är det du tycker är bäst med den?