torsdag 19 november 2009

Jag vill ha fler män i bar överkropp!

I natt har New Moon biopremiär i Sverige. Hysterin är större än någonsin. Jag vet inte riktigt, men jag gillar på något sätt hysterier. Jag tycker det är likvärdigt med att ha ett passionerat intresse eller hobby. Eller vad säger jag, det är ju klart att Twilight är ett intresse! Precis som Harry Potter. Harry Potter är ju faktiskt ett universitetsämne nu för tiden, så man ska passa sig för att skaka på huvudet åt liknande fenomen. För när något blir ett fenomen, då blir det även värt att forska i. Varför älskar så många Twilight? Skulle vara urkul att skriva en avhandling om. Det säger verkligen något om vår kultur och vårt samhälle.

Men det var ju inte det här jag skulle skriva om! Jag skulle ju skriva om män i bar överkropp för sjutton!

Jo. Twilight har blivit anklagad för att befästa föråldrade könsmönster, och ptja, inte vet jag, inte mer än annan romantisk Hollywood-komedi skulle jag vilja påstå. Är det inte egentligen lite roligt att det är Edward som vill vänta med sex tills de är gifta och Bella som blir frustrerad? Är det inte lite kul att det är töntiga, buttra, klumpiga (visserligen vacker som en dag) Bella som lyckas snärja skolans mest populära kille?

Och en hel massa ögongodis har man ju att kika på i filmen. Varvulvarna är trötta på att ha sönder sina skjortor så därför går de alltid runt med bar överkropp när de är människor. Mums! Man kan visserligen fråga sig om det här är rätta vägen att gå mot jämställdhet, men eftersom det går så jädrans långsamt så jag tycker ändå att det här är en av vägarna. Så mycket urringade tjejlinnen och wet t-shirt-contests som vi har sett i våra liv så är det härligt med uppenbart riktad tjejdregel. Mer sånt! Ska män få dregla, ska kvinnor få dregla. Jämställt och bra.

Men huruvida filmen har kvaliteter eller ej återstår att se, men äh, jag gillade första, jag tror inte jag blir besviken.
/Sara Lind

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen bok/film får så mycket reklam via svenska biblioteksbloggar som "Twilight" - det har undersökts och bekräftats i en studentuppsats.
Läser/ser alltså bibliotekarier hellre "Twilight" än någon annann bok/film?
Eller tycker du och alla andra som hyllar boksviten/filmerna (ofta med en liten humoristisk vinkling) att de behöver bli mer kända än de redan är?

Bella

Sara sa...

Jag tycker det är viktigt att veta vad våra besökare gillar och kunna diskutera detta. Jag skulle inte säga att det är en överraskning att Twilight får absolut mest uppmärksamhet hos biblioteksbloggar, i varje hörn av biblioteket sitter det gäng med ungdomar (och vuxna också i och för sig) och man hör ord som "premiär", "vampyr", "new moon", "vem ska hon välja" ständigt. Att strunta i vad många besökare just nu är mest engagerad i tycker jag är att vara ignorant.

Och tyvärr har du missuppfattat min eventuella humoristiska vinkling, jag är gravallvarlig. Jag tycker, på riktigt, att Twilights till viss del objektifierande syn på män har ett viktigt existensberättigande. Men som jag också skriver, jag vet inte om det är rätta vägen, men med tanke på hur objektifieringen av tjejer bara blir värre och värre så vet jag inte hur man kommer ur den onda cirkeln.

Och sen vet jag inte om man kan ge biblioteksbloggar cred för att göra ett verk mer känt.. Men jag hoppas att du har rätt! Hursomhelst - mitt främsta syfte är att visa att jag inte är ignorant inför fenomen som är betydelsfulla för så många. Och om du har följt bloggen vet du att jag bloggar ungefär lika mycket om Harry Potter som Twilight - för att Harry Potter är ett av mina stora intressen så jag förstår precis vad Twilight handlar om för andra.

Anonym sa...

Vägen till ökad jämlikhet mellan människor ter sig inte likadan för mig som för dig.

Sexuell objektifiering av kroppar i amerikansk populärflm och på bilder i glassiga magasin handlar så gott som alltid om den vackra slanka och unga kroppen
Ibland (numera ofta i USA har jag fått veta - här är varulvarna i "New Moon" ett typiskt exempel) en ung vältränad manskropp,
ibland en ung vältränad kvinnokropp.
Aldrig en överviktig kropp.
Aldrig en gammal kropp.
Aldrig en kropp med ett enda bröst.

Rörande "Twilight" som den oftast nämnda skönlitterära boken på biblioteksbloggar ...
Vill akademiskt utbildade folkbibliotekarier på sina arbetsplatsbloggar mest av allt verka för att till sina läsare sprida kunskap om kulturyttringar (böcker, filmer) som bärs upp av en gigantisk reklamapparat?
Ja, tydligen vill många bibliotekarier det.

Bella

Sara sa...

Det är klart att jag TYCKER som dig när det gäller jämlikhet mellan människor, det har du nog sett om du har läst mina tidigare blogginlägg, men ibland blir jag frustrerad över att det känns som att det inte händer något.

Om du har följt Twilight-debatten på den här bloggen tidigare så ser du att jag svarat ungefär likadant som jag nu kommer att svara; Om jag låter bli att diskutera Twilight med intresserade ungdomar så kommer de inte lita på mig i andra avseenden heller. Alla gillar att prata om sina intressen, och det måste man få kunna göra på ett bibliotek, både digitalt och i den verkliga världen. Jag kan ju sedan börja diskutera annan litteratur och tipsa om andra böcker. Så ja, återigen, jag ser inget överraskande att bibliotekarier vill diskutera litterära fenomen. Absolut inte. Även om inte just jag är utbildad bibliotekarie. Kanske är det mina avsaknad av vissa akademiska poäng som gör att jag förtrollas av en fantasivärld, vem vet?

Och jag bloggar ju om en hel del annat än Twilight också, faktiskt.