tisdag 20 april 2010

Gammal kärlek…

När jag någon gång får lite tid över (ja, det händer faktiskt, även om jag önskar att det skulle hända more often) så brukar jag sätta mig vid datorn med en kopp kaffe och surfa ut på nätet för att hälsa på våra ’blogg-grannar’ i cyberrymden. Ett favoritställe är http://www.owlit.blogspot.com/.


Idag drabbades jag av akut längtan direkt när jag öppnade owlits sida- en bild på Hemingways Finca Vigia på Kuba dök upp- och med den bilden kom längtan!

Längtan att få åka till Kuba, att få kika in i Hemingways liv, att njuta av samma härliga utsikt som han, att få sitta vid samma fina pool… Hus och hems Ebba Zettergren har gjort det och reportaget (som owlit skrev om) finns att se här: http://www.husohem.se/Hem/Fritidshus/Hemma-hos-Hemingway/

Men varför Hemingway, då?

Jag vet inte, ärligt talat. Det bara hände, när jag gick på gymnasiet och skulle skriva ett specialarbete, så råkade han finnas där i skolbibliotekets bokhylla, jag hade ingen aning om vem han var eller vad han skrev för böcker - men jag tyckte om omslaget! Så kan det gå.

Lånade hem en mängd böcker, köpte biografi efter biografi och var fast- för livet, tydligen.

Plötsligt var man inne i vuxenlitteraturen! Jag började läsa biografier och samlade till slut allt som gick att få tag på om just Ernest Hemingway. Så det kan gå. Böckerna har än idag en särskilt plats i bokhyllan där hemma…

Det har skrivits mycket om honom, det finns de som inte alls tycker om honom - men för mig var det som en första stora kärlek.

Blickar jag tillbaka så var det nog mest människan bakom litteraturen jag var intresserad av. Vem var han som skrivit om djurfäktning (på ett sätt som fascinerade mig, även om jag inte alls gillar själva idén!), som fick Nobelpriset i Litteratur 1954 och till slut tog livet av sig?

Jag har nog kommit honom lite närmare. Men att resa till Kuba- ja, det kanske blir av någon gång. Vem vet? Längtan finns.



/Eva Brünahl

Inga kommentarer: