torsdag 29 april 2010

När bibliotekarierna själv får välja: Sex eller städning?


På biblioteket i Barkarby jobbar vi mycket med att hitta nya former för hur vi sorterar och skyltar med våra böcker. Det medför att vi går och rotar och plockar mycket i hyllorna. Ofta hittar vi dolda guldkorn som vi försöker puffa för genom att ge boken en mer attraktiv placering, men det händer även att vi hittar de mest obskyra böcker där man sannerligen undar om någon någonsin kommer att vilja låna dem.


Naturligtvis är vi inte sämre än att vi även försöker ge dessa böcker en ärlig chans att hitta hem till någon.

Idag när vi arbetade med att sätta tillbaka återlämnad facklitteratur och samtidigt passade på att småstäda lite i hyllorna gjordes en märkvärdig reflektion:
På biblioteket i Barkarby har vi ett oväntat stort antal böcker som handlar om att städa, feja och sortera prylar. Hyllorna dignar under böcker som förträffligt beskriver hur du ska skura och pynta ditt hem, ta bort fläckar samt vika servetter på allra bästa sätt. Omedelbart drar jag slutsatsen att någon bibliotekarie med städdille måste ligga bakom detta digra utbud.

Jag hittar:

och detta bara för att nämna några...

När jag sedan närmar mig hyllan för sex och samlevnad är det betydligt dystrare besked.
Här hittar jag en bok om abort, en bok om prostitution samt två böcker om våldtäkt. Och detta är sannerligen allt. Hmm hur har man egentligen tänkt här? Är sex på biblioteket verkligen så dyster och problemorienterat och varför har vi valt att prioritera inköp av böcker om dammtorkning och fläckbortagning framför böcker om sex och njutning?

För det är nämligen så. Trots att jag letar med ljus och lykta hittar jag inte en enda bok om lust, sex och attraktion.

Lyckligtvis är det bättre ställt på våra syskonbibliotek i kommunen. Där finns allehanda böcker på ämnet.

Som huvudsakligen ansvarig för Barkarbys bokinköp får jag ju säga att jag skäms, jag som faktiskt har praktiskt möjlighet att påverka har ingen riktigt bra förklaring till sakernas tillstånd. Men nog måste det vara att ämnet lust och njutning för vanliga vuxna på något sätt har belagts med en lätt "onödighetsstatus"på biblioteket.

För när det kommer till ungdomar finns en ordentlig bunt böcker på ämnet. Rådiga, praktiska böcker av kända sexologer, tänkta för spirande kroppar med spirande känslor. Så långt är allt förvisso väl. Men för vanliga fullvuxna människor är utbudet faktiskt lika med noll. Nog är det så att ett litet bibliotek har en begränsad budget, visst är det så. Och kanske är det också så att när vi gör vårt urval av böcker med den lilla plånboken i handen så sitter Luther på axeln och viskar "köp nu för guds skull nyttiga, kloka och lite småtråkiga böcker, det kan ju inte var hur kul som helst att gå till bibblan". Nu är förhoppningsvis de lutheranska tiderna något så när passerade på bibblan.

Böcker ska köpas och finnas för att väcka lust och glädje. Läslust, matlust, odlingslust, sånglust, konstlust och kroppslig lust. Och för lilla Barkarbys del ska det omedelbart bedrivas bot och bättring.

På stående fot köper jag till biblioteket i Barkarby:


Nu kommer det att dröja ett par veckor innan böckerna rent fysiskt finns att låna i Barkarby, så för den som inte vill vänta kan jag meddela att samtliga böcker finns att låna på kommunens övriga bibliotek.












/Sarah Utas


3 kommentarer:

Anonym sa...

bra och härligt jobbat. Fram för lite bra sex böcker!!!
kram
A

Anonym sa...

Vilken bra blogg ni har! Kristina

Katrin sa...

Har du läst om helsingborgsbibliotekarierna som läst massor och valt ut tio nödvändiga sexböcker för alla bibliotek?
Artikel i HD: http://hd.se/mer/2010/01/24/bibliotekariemarkt-sexhjalp/
Underbart!