fredag 27 april 2012

Biblioteksprao

Samtalet ledde till att hon skojade om att det borde vara ett krav på PRAO-elever att de ska vara Brynäsare...
---

Nu har ännu en dag snart passerat för min del här på biblioteket. Kvar återstår att följa med Kerstin på ett möte som bland annat innefattar författarbesök. Jag är inne på min andra och sista vecka som PRAO elev på biblioteket i Jakobsberg. Jag har varit på de flesta delarna av biblioteket och fått prövat på en massa olika arbetsuppgifter. Första dagen startade med en rundtur på biblioteket av min handledare. Därefter följde en fikapaus där även luckor på dagens schema fylldes i. Resten av dagen ägnades åt bokuppsättning. Ja, bokuppsättning. Det du kommer att höra från dina vänner så fort du berättar att du fått PRAO på ett bibliotek.

”Amen, hur kul blir det på ett bibliotek. Du kommer ju bara att få sätta upp böcker hela tiden!”

De anar inte hur fel de har. I alla fall på biblioteket i Jakobsberg har ungefär mindre än ¼ av tiden varit bokuppsättning. Min egen uppfattning är att biblioteket verkligen försöker sätta in dig i verksamheten och låter dig pröva på olika uppgifter (inte bara bokuppsättning). Listan kan göras lång och den innehåller allt från sagostunder till att hjälpa vaktmästaren med diverse uppgifter. Om du fortfarande skulle frukta att bokuppsättningen blir långrandig så kan jag med säkerhet säga att så inte är fallet. Bara för att jämföra med att tillexempel sätta upp varor i en butik. Det kommer förmodligen vara värre än böcker eftersom böckerna följer ett visst system med bokstavsordning och även är genre bestämda.(vilket inte exempelvis matvaror/ kläder etc. gör.) Du måste hela tiden tänka efter, vilket resulterar i att du aldrig kommer att ha tråkigt under uppsättningen. Som om det inte var nog så kommer det ibland folk och frågor dig om hjälp. Kanske behöver någon hjälp med att hyra dator, eller så vill dem veta var ungdomsfantasyn står? Detta ger dig regelbundna avbrott och gör även varje bokuppsättning den andra olik.

Nog om det, som sagt så har jag fått pröva massa olika uppgifter. Man kan tro att ett bibliotek bara består av böcker. Faktum är att det finns massvis med andra saker än böcker. Jag har bland annat fått vara med och förbereda och även närvara på det s.k. språkcafét. Jag fick hjälpa till med fikat men även kontrollera svenskaövningarna så att facit stämde överens med dem. Jag fick sedan vara med och möta dessa människor som träffades och tränade svenska tillsammans med två personer(och jag) från biblioteket. En annan rolig dag var första fredagen då jag fick hjälpa den mycket trevliga och roliga vaktmästaren med att sortera tidningar, källsortera och fixa med posten.

Praoveckorna har även innehållit mycket skratt. Vid de dagliga fikarasterna/planeringsstunderna fick jag ofta höra historier om diverse saker som framlockade många skratt. Första fredagen frammanade många glada miner då båda jag och en anställd sjöd av lycka eftersom Brynäs kvällen innan tog SM-guld i ishockey. Detta firades med att den anställda hade köpt en bullängd som hon bjöd på. Samtalet ledde till att hon skojade om att det borde vara ett krav på PRAO-elever att de ska vara Brynäsare, vilket snart ledde tillbaka till en gammal TV-komedi där konflikten var att chefen på ett företag var Syntare(stavning) medans en anställd var hårdrockare, vilket ledde till öppet slagsmål mellan dem. Med andra ord är den ena dagen helt olik den andra och du kommer absolut inte att få det enformigt.

Efter idag har jag två dagar kvar på praktiken. Ändå så ska jag hinna med att hjälpa till på både barnavdelningen, publicera den här artikeln på bloggen, vara allmänt hjälpsam, ställa upp böcker, hjälpa vaktmästaren, närvara på s.k. minibio, hjälpa till på en sagostund och lära mig ännu mer om olika områden på biblioteket. Återigen så har jag två väldigt varierade dagar framför mig.

Jag har även blivit vänligt behandlad av personalen. Det finns inga fel som inte kan rättas till på ett vänligt sätt och dem har bara varit allmänt trevliga och hjälpsamma. Jag har fått arbetsuppgifter av de flesta och de tar ett gemensamt ansvar för att jag ska ha det så bra som möjligt. Du kommer även att bli chockad över att det är så pass organiserat för dig som bara är PRAO-elev. Du får ett eget schema och är i högsta grad medverkande som resurs, även om för det mesta har med dig någon.

Jag tycker att det har varit underbart att praoa på ett bibliotek. Det har, som ni säkert har märkt, enligt mig varit två väldigt härliga veckor. Jag kan starkt rekommendera de flesta att praoa här eftersom det finns så många olika uppgifter. Den ena dagen är den andra olik. Så om du tycker någorlunda bra om böcker, gillar varierade dagar och tycker om att få vara delaktig och hjälpa till så tror jag att biblioteket är det perfekta stället för dig att praoa på.

/Max Gustafson. (Internationella engelska skolan i Järfälla)

Inga kommentarer: