måndag 16 april 2012

Gästblogg: Poesi att höra och läsa


Klicka på affischerna för att förstora.

Nu är det en vecka kvar tills Yusuf Matti Ishaq och jag Lisbeth Johansson Ishaq kommer till Jakobsbergs bibliotek, måndag den 23 april klockan 18.30. Det gläder oss att få presentera Bo Setterlind på arabiska och svenska då det är Världsbokdagen! Stort tack för inbjudan som ABF, Järfälla bibliotek och Klackenbergs bok och papper står för.

Speciellt roligt är det att få vara på hemmaplan. Vi bor ju i kommunen!
Min make Yusuf och jag har under lång tid arbetat med att översätta dikter till arabiska. Bo Setterlinds dikter har jag haft en speciell förkärlek till sedan jag var i sena tonåren. Och det var naturligt att introducera poeten för Yusuf som kommer från Irak. Många kvällar runt köksbordet har vi samtalat om formuleringar, begrepp och knepigheter som uppkommit i överförandet av text från svenska till arabiska. Vi läser dikterna på svenska och arabiska och presenterar personen bakom verken .

I anslutning till föredraget finns möjlighet att köpa den bok som vår översättning resulterade i: Tahta qaws al-sahab - Under regnbågen

Ett urval av dikter av poeten Bo Setterlind översatta från svenska till arabiska. Förord och presentation av Bo Setterlinds liv och verk av Lisbeth Johansson Ishaq.

Vår ambition är att det blir en trivsam och inspirerande kväll!

/Lisbeth Johansson Ishaq

Inga kommentarer: