fredag 26 juni 2009

Att undvika att läsa vad man vill

På sommaren får man läsa vad man vill säger du, Sara. Är det så?

Om det verkligen är så blir jag väldigt stressad. Måste styra upp min nypåkallade frihet! Men hur välja? Hur? frågar jag mig och skakar mitt skjortbröst, så att hela skelettet skallrar. Hur? skriker jag, och höjer min näve i vånda mot den alldeles blåögda himlen.

Sedan ser jag lösningen - plikten. Tack och lov. Jag bygger upp en trygg struktur av självpåtagna plikter att skydda mig med i sommarsolen. Har ju trots allt ett jobb att sköta, och bara för att jag inte är på plats betyder inte att där inte finns strån att dra till stacken. Låtom oss därför läsa ungdomsböcker.

Samlar ihop en hög i biblioteket. Knockout av Markus Zusak – som skrev den braiga Boktjuven och den braiga, ännu inte översatta, I am the Messenger. Hata Romeo av Rachael Wing med ett väldans rosa omslag. Blood red, Snow white av Marcus Sedgewick, som utspelar sig under Ryska revolutionen (har läst en spännande vampyrroman av honom tidigare). Sagoberätterskan från Reims av Ingrid Hansson, som utspelas under medeltiden, vilket känns som en smart läsning. Inte ovanligt att lärarna kommer farande med historiska teman. Joanne Owen lockar med romanen Puppet Master, som lovar mig att den utspelas i Prag i slutet av 1800-talet. Titeln och det faktum att jag nyss var där får det att vattnas i hjärnan. Tyll, Svett och Frusna Själar av Jurij Korotkov handlar om en klass som går sista året på Bolsjojteaterns balettskola i Moskva. Inget för vekhudade, förmodar jag. Avslutar med Det Brinner i mitt Huvud av Camilla Lagerqvist, om en niondeklassare med framtidsdrömmar och ADHD.

Sanningen att säga så är det här ett såväl roligt som självpåkallat uppdrag. Det är inte första sommaren som jag bär hem en famn ungdomsböcker, och hela tiden hittar jag guldkorn. Dessutom är det tacksamt och välkommet av både lärare och elever när man är inläst på vad som är nytt och kan tycka till om vad man tycker är bra. Så är det också ett väldigt subjektivt axplock jag staplar upp på nattduksbordet. Jag tror på de här böckerna.

Men plikten. Plikten. Det är dags att avsluta Stephenie Meyers romantiska vampyrkvartett. Min sambos lillasyster har lånat mig den, och nåde mig om jag inte skyndar mig att läsa ut. Dels är det många som hon har lovat låna ut den till. Dels exploderar hon om hon inte får prata om den ögonaböj. Tro mig, det vill man inte uppleva. Så jag duckar, nickar och läser frenetiskt. Fast den är inte min, och jag vet hur rädd hon är om den, så det blir ingen pendelläsarbok. Det blir en hammockläsarbok. Hade jag bara haft hammock, men ni förstår?

Plikten, ja. Alla bokgåvor jag fått. Det är ju en välsignelse att få en bok, men jag släpar efter! Så, gåvokronologiskt ska jag till att läsa Alessandro Bariccos Den Här Historien, Vi, De Drunknade av Carsten Jensen, men det får räcka. Bokgåvorna får släpa. De är pärlor, men jag har ett eftersatt eget bibliotek också. Bengt Anderberg ska få berätta sitt släktepos Amorina under sommaren, och Cees Noteboom berätta om Alla Själars Natt.

Ska visst måla över en grön bård och lägga golv också. Kan bli en bra sommar.

3 kommentarer:

Sofia sa...

jag gör likadant! Plockar med mig en bunt härliga ungdomsböcker hem över sommaren.

Och sen har jag en fin pocket jag ska läsa - Den lille vännen av Donna Tartt som jag hittade i en festlig fyndlåda hos ett visst gulligt par på en fest. Har sparat den för att riktigt kunna njutläsa den i sommar!

Cissi sa...

Andreas, nu hann jag ju inte tillbaka till biblioteket innan ni stängde ändå, men jag har läst både det ena och det andra. Utöver de böcker du lånade mig så råkade jag läsa två ur Sagan om Drakens Återkomst, serien som jag började på för kanske 5 år sen men som fortfarande inte är utläst ännu...

Men nu är jag inne på dendär Alessandro Baricco "Oceanhavet" och den är minst sagt knepig, hahah. Har bara tagit mig till kap 6 men wow den var väldigt överranskande annorlunda, ska bli kul att se vad som händer.

Hursomhelst jag hoppas att du skriver i bloggen under sommaren också eller så, för jag måste få bokprata :D Och kanske få lite paniktips på böcker om jag läst ut allt innan jag far till Turkiet i augusti.

Kram C

Andreas sa...

Cissi!
När man nu äntligen lämnat tolv år av skola bakom sig så behöver man inte omedelbart söka sig tillbaka till dess märkliga mäktiga bibliotekshjärta - särskilt då det är stängt. Det är sant.
Det är också sant att jag har semester (målar vägg och flyttar min egna bokhylla hit och dit) men det betyder sannerligen inte att jag håller mig borta från Internet alldeles. Särskilt inte om jag får rekommendera böcker.
Oceanhavet ja. Var jag taskig där? Jag minns att jag älskade den boken plågat. Jag älskade att en man målade havet med hav på tavlorna. Hotellet, människorna, ödena, sluten. Klumpimagenbok med vackert språk. Min sorts bok. Men lurig är den.
Säg till om du behöver nytt innan du far till Turkiet, så svarar jag.