tisdag 9 juni 2009

Chick lit, kult och farligt

Ny utställning på Jakobsbergs bibliotek finns nu att beskåda! Med GENRES! När läser man genreböcker? På sommaren såklart! Så vill du låna chick lit och lad lit, deckare och spänning, klassiker och kult, eller förbjudet och farligt så bör du ila till Jakan och låna.

Jag började fundera för mig själv vad som är mina absoluta favoriter inom dessa genres. Jag är ganska så obevandrad inom chick lit och lad lit, men jag var helt besatt av Bridget Jones dagbok när den slog igenom. Framförallt för att Bridget är lika besatt av Mr Darcy (Stolthet och fördom) som jag är. Dessutom är Bridget oerhört charmig och klumpfotad, jag struntar i att hon införlivar "jag-måste-ha-en-karl"-attityden helhjärtat. Hon FÅR det. Lad lit finns i lite mindre omfattning, och den nya genren "dad lit" är tydligen på uppgång läste jag häromdagen.


Deckare då? Jag är inte en deckare-läsare, även om jag ibland försöker. Spänning däremot, det går ner med lite socker på! Spänning kan ju givetvis alla Ajvide Lindqvists böcker räknas till. Två böcker som jag verkligen är förtjust i - som ändå placeras på deckaravdelningen - är Den hemliga historien av Donna Tartt och Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde. Fyndiga, moderna deckare gillar jag.

Sen kommer mina favoritgenre!! Klassiker/kult. Jag har älskat klassiker ända sen jag övergav Bert-böckerna och började läsa annat än hästböcker. Jag har storögt följt Anna Karenina under hennes kvalfyllda kärlekstrassliga liv, vid poolkanten i Barcelona (jag minns att sidorna blev fuktskadade, HU!). Jag har förfasats av det groteska i Parfymen, följt efter råttorna i Pesten, brunnit i hemska kärlekslågor i Svindlande höjder, avskytt och älskat Mr Rochester i Jane Eyre (vem tror han att han är!?) och hållt Emmas simmiga, bleka hand i Madame Bovary.

Roligaste genren här måste ändå vara Farligt/Förbjudet. Här placeras böcker som på ett eller annat sätt har varit mycket omdiskuterade eller ombebatterade i sin tid. Vissa av dem har till och med blivit förbjudna och bränts på bål. Sånt fascinerar mig. Alltså, inte bokbål, men hur en bok kan till så till den mildra grad skrämma makthavare. Bokens kraft är stor, eller nått. Älsklingsförbjudet bok då? Måste ändå vara Lolita av Vladimir Nabokov. Humbert Humbert (vilket namn va') förför eller förförs av (definitionerna är olika) en den unga tonåringen Lolita. Mord, roadtrip och erotik. Nästan så man förstår varför "de där" blev arga då när den kom ut. Men fantastisk bok likaväl!!

Nä, so long, nu drar jag till Grekland! Inför Greklandsresan har jag lekt "normal" biblioteksbesökare och sökt i hyllorna efter böcker att läsa. Har lånat precis vad jag velat, kanske bara med omslaget som enda ledtråd, helt crazy!! (Notera att jag är i stort sett uppvuxen på bibliotek, jag vet knappt hur det är att inte jobba här)




Inga kommentarer: