måndag 7 juni 2010

Sommarläsning

Nu har studenterna rusat iväg härifrån, medan gymnasiets ettor och tvåor har en vecka kvar. Själva studentutspringet gick av stapeln i fredags och är paradoxalt nog en av de lugnaste arbetsdagarna på året, fast utanför våra imponerande ljuddämpande glasväggar var visselkörerna och sånghjorderna bedövande. Bedövande, bedårande, euforiska… och iväg. En halvtimme efter utruset kom ett par gamla stammisar in på biblioteket, lyckliga och rödflammiga, hade oss att skriva en hälsning i studentmössorna, och vidare mot flak och framtid.

Idag syns inte mycket av studentutspringet. Lite hopsopade girlanger. På asfalten ditsprejade texter om vilka som tog studenten 2010. Lärare som pratar om att det var det bästa utspringet på flera år. Annars inget. De elever som är kvar har några inlämningar kvar och sitter klistrade vid bibliotekets bildskärmar, eller har lite böcker att återlämna, eller har inte mycket alls att göra. Ett sävligt sommartempo på skolan.

Jag gör en lista, jag. En förmiddag av mer av lugn och ro än vanligt pockar på en lista. Och vad kan jag lista annat än vad som ska åstadkommas i sommar, läsligen? Jag kommer inte göra det på vers, även om jag blev inspirerad och imponerad av Rebeckas exempel förra veckan – läs och lyd, utan prosaledes kommer min sommarläsning – med syfte att uppmana er alla och envar att förbereda egna planer för att under sommaren fylla era läsluckor och kunskapsbrunnar. Gör’t!

I sommar ska hösten förberedas medelst läsning av diverse ungdomsböcker. Vi vet på biblioteket att en av skolorna ska få författarbesök under vintern av ungdomsthrillerförfattaren Magnus Nordin, och eleverna på YTC, skolan i fråga, ska lämpligen förbereda sig på detta genom att läsa nämnda författare. Då vi inbjudits att delta i läsprojektet bör vi lämpligen läsa Magnus Nordin, vi också. Sålunda tre Magnus Nordin – som jag hört mycket gott om från såväl elever som kollegor, men aldrig själv läst. Ändring på detta med hjälp av Prinsessan och Mördaren, Skuggvarelser och Årstamördaren. Den mellersta verkar ha övernaturliga inslag, och det glädjer mig! Mer sånt.

Mer sånt? Och mer läsning för ungdomar. Och på engelska, för där har vår efterfrågan ökat avsevärt. Det verkar som fler elever gärna läser på originalspråk, och att lärarna använder bibliotekets utbud av engelska böcker mer, för vi anar en markant ökning. Men då måste vi också kunna rekommendera böcker. Jag plockar ut en kvartett ur våra hyllor. En lättläst bok om fotboll – The Fix av Sophie McKenzie, om en ung fotbollsspelare som erbjuds mutor. Den har precis kommit på svenska under titeln Riggad. Den blir en munsbit. Twisted Symmetry av Benjamin Myers, som verkar vara en ungdomsbok som blandar Matrix med Hungerspelen. Unwind av Neal Shusterman – ytterligare en ungdomsframtidsdystopi – ligger det i tiden, månntro? Och den gamle övernaturlige ungdomsförfattarräven Celia Rees, med sin till synes omslagsmässigt kusliga Soul Taker. Hoppas att den är som den ser ut!

Mer? Om! Med fotbolls-VM runt knuten blir jag den på biblioteket som får läsa fotbollsböcker, se även ovan. Men det har kommit ut en ungdomsroman med det lämpliga namnet VM-sommar av Magnus Ljunggren, som torde läsas ungefär just nu. Ungdomsläsningen avrundas med en icke-ungdomsskräckis av Amanda Hellberg. Styggelsen heter den och flera prominenta läsarbekanta har propsat på att jag bör läsa den samtidigt som jag håller i hatten. Bådar gott!

Därtill ett par efterlängtade tegelstenar, för att just fylla dessa hål i min läsmur, där vishet och insikter sipprar ur. Som mycket ung läste jag T.H. Whites Svärdet i Stenen. Men jag minns den för lite, och jag måste skrubba bort besvikelsen av Marion Zimmer Bradleys mindre bra Riddarna kring Runda Bordet-bok Avalons Dimmor. Därtill tänkte jag läsa Kärlekens Mörka Sida av Rafik Schami, en tjock episk roman om kärlek och ond bråd död kring Damaskus. Och det är allt jag vet. Men tjocka böcker gör sig utmärkt under min tänkta sommarkorkek.


1 kommentar:

Anna sa...

Nordins Skuggvarelser rekomenderas! Toppen för dem som inte vet vart de ska vända sig efter Twilight. Utmärkt för sommarläsning då boken utspelar sig en sommar på Gotland.