fredag 20 augusti 2010

Ännu ett varv...

Härmed förklarar vi höstterminen öppnad.

Igår kom ettorna. Nya, tysta, ensamma eller sammanklumpade rör de sig flamsande storögt genom lokalerna eller står och trycker utanför aulan. Jag vet att det kommer gå över. Den storögda tystnaden kommer tystna och förvandlas till ett mullrande myller. Snart. Snart.

Idag kommer tvåorna och treorna. En kort inskrivning och avbockning för att sedan njuta sista helgen innan läxorna. Under det att de är har tittar de in. Alla gamla sjuttonåriga biblioteksrävar kommer förbi och bockar och hejar och jublar och andas in. Här igen! Hej Andreas, hur har sommarlovet varit? Kul att se dig, Andreas!

Jag blir alldeles hjärtsnörpt. Igen! Jag har inte tänkt så mycket på dem medan jag var ledig, men nu… nu när de kommer tillbaka kommer det också tillbaka hur mycket jag älskar det här jobbet, och hur mycket jag tycker om alla våra unga gamla biblioteksdrällare. Hej på er!

Sedan promenerar faddertvåorna runt med små grupper av nya elever. Detta kräver en viss nonchalans för att framstå som lagom världsvan och blasé. Det låter somså:

Och det här är biblioteket. Här finns böcker. Och datorer. Här kan man sitta om man ska plugga. Och där är bibliotekarien. Några frågor? Då går vi till matsalen.

Välsigne er!

Inga kommentarer: