onsdag 11 augusti 2010

Dystopier

Ids knappt skriva något och putta ner Mattias utmärkta diskussionsinlägg en bildskärm neråt, men jag tänker att det kan trots allt inte stå överst för evigt och jag tänker att om jag fortsätter att försöker pracka på folk böcker så gör jag ändå någon form av god gärning, i min värld.

Det verkar dyka upp en uppsjö av finurliga ungdomsdystopier nu. Är det en slump, eller nästa ungdomsbokstrend? Det skulle nog bli bra filmer av en hel del av de här. Trilogier. En del varje sommar. Starka flickor som utmanar samhällen stagnerade i destruktiva diktaturer, styrda av ideal som löpt amok. Sara har skrivit om Hungerspelen, och Kajsa har skrivit om Scott Westerfelds Ful. Jag har läst Parasit av Westerfeld och det var en finurlig variant av vampyrtrenden, till och med en gnutta allmänbildande. Man ska tydligen inte kissa i Amazonasfloden, lärde jag mig. Om jag minns rätt.

Senaste boken jag fastnade framför om en framtid som drivit sina lagar något för långt heter Unwind. I detta framtida USA gäller det att inte göra uppror som tonåring. Nä, nu gäller det att sitta stilla och äta upp sina ärtor. Om du är olydig kanske mor och far skriver på ett papper. Då kommer myndigheterna och hämtar dig, och gör reservdelar av dig.

Engelsk ungdomsdystopi. Utspelas i framtidens USA, och i abortmotståndarnas och genteknikens spår så har man efter interna stridigheter lagt fram en lag som gör att om föräldrar inte är nöjda med sina barn får de gå till återvinning. Detta sker först mellan 13-18 år, så att de vuxna ska få en chans att lära känna sina barn först. Återvinning innebär att kroppsdelarna ges till behövande – sjuka vuxna, fula vuxna, skadade, osv. Det är inte att dö, barnen lever ju vidare, bara lite… uppdelade. Det här handlar om tre barn som fått veta att de ska avvecklas. Ett av dem är religiöst betingat – att ge tillbaka till gud som på Abrahams tid, de andra två håller inte måttet för vad föräldrar och samhälle väntat sig. Men de flyr. Det finns en motståndsrörelse, inte helt olik hemliga armén under andra världskriget. Och den är vansinnigt spännande! Klok, med häftiga, överraskande vändningar och omöjlig att förutsäga. Slutet var väl som slut är, men vägen dit var hisnande. Rekommenderas mycket varmt till alla! Trehundratjugo sidor, men den gick undan!

Problemet är väl snarast ett logistiskt. Boken finns ännu bara på gymnasiebiblioteket, och vi lånar inte gärna ut våra engelska ungdomsböcker utanför skolan. De behövs mer än väl här, och lånas ut i drivor. Härmed uppmanar jag folkbiblioteket att köpa in ett exemplar. Jag vet att inköpsförslag uppskattas!

2 kommentarer:

Karin H sa...

Inköpes! Tack för tipset!/
"Katalogen"

Kajsa sa...

Oj, det verkar verkligen vara en trend med dessa ungdomsdystopier, jag har tänkt samma sak. Och de är ju så bra. Den här boken verkar också riktigt bra, måste införskaffas och läsas!