torsdag 30 oktober 2008

Tilltalande titlar

Efter Evas härliga inlägg om böcker utan ord vill jag i stället hylla ord och framför allt boktitlar.

Det måste vara lika svårt som att välja namn till sina barn. Mer än en gång har jag valt en bok för en fascinerande titel. Så var det t.ex. med Blixthalka, som jag recenserat tidigare och som finns på Jakobsbergs biblioteks debutanthylla, där vi lyfter fram nya svenska författare. (Förslaget kom för övrigt från en biblioteksbesökare).

Tycker t.o.m. att blixthalka är ett av svenskans vackraste ord. När DN hade en omröstning för några år sedan var det sommarvind, solregn och dagsmeja som hamnade i topp. Inte helt oväntat kom ord som vi associerar till något vackert högt upp på listan. Det stämmer inte direkt på blixthalka, kanske är det kargheten i ordet (och även i boken, som utspelar sig på Island) som tilltalar mig. Sammansatta ord kom i alla fall högt i topp i omröstningen och där är ju svenskan ett tacksamt språk, eftersom vi kan sammansätta allt, något som utnyttjades i vår sommarutställning där det gick ut på att beskriva en bok med tre ord.

Vilket ord tycker du är svenskans vackraste?

Den senaste boken på mitt nattduksbord är Den moderna kvinnans guide till sex och europeiska tänkare, och det beror den oemotståndliga titeln, får återkomma med ett omdöme när jag läst den. Johanna Nilsson är bra på titlar, smaka på De i utkanten älskande och läs sedan boken.


Titlar som talar för sig själva och rakt till mig, för att de är just vackra, berör mig eller väcker min nyfikenhet. Men jag är inte nöjd, jag vet att jag har glömt de där klockrena titlarna. Som tur är vet jag också att mina kollegor kan hjälpa mig att fylla på den här listan. Alla som intresserar sig för böcker, språk, listor eller musik borde kunna ha något att tillägga.

Jag hoppas att även andra har en favorittitel att lägga till, det skulle ju kunna bli de mest spännande boktipsen.

4 kommentarer:

sarah sa...

Men du glömde ju vår favorit: "Underkastelsens sötma"?
/Sarah Utas

Anonym sa...

Bästa titlarna i världslitteraturen där jag har fäktat mig fram...

"En lampa som gör mörker" "På spaning efter den tid som flytt" "Hundra år av ensamhet" och "Den gamle mannen som läste kärleksromaner"

Katrin sa...

Ja! Jag blir förtjust över alla förslag.

Anonym sa...

Eftersom jag inte är så finkänslig och poetisk föredrar jag titeln "Går det åt HELVETE är jag ändå född". Och jag vet inte ens om det är positivt eller negativt..../Karin Hed