torsdag 30 oktober 2008

Ord? Nej, tack! Eller?

Nej, här behövs inga ord - Rotraut Susanne Berners bilder i ’Stora höstboken’ har ett alldeles eget språk!

Det är höst i den lilla staden, många är ute och njuter av det fina höstvädret. Och medan vi sitter i soffan, barnen och jag, följer vi med dom på en promenad genom staden. Vi följer olika personer, hittar roliga detaljer, undrar vad alla ska göra nu, när vi kommer till sista sidan. Och vi pratar, pratar, pratar.

Vill vi ha riktigt kul, tittar vi på flera böcker i serien samtidigt - för det finns så klart en bok om varje årstid, och alltid är det samma personer och samma kuliss. Det firas fester i parken, folk är ute på torget, bonden har fullt upp med djuren på gården, det händer en massa spännande saker!

Vi har själv flera språk i familjen, och jag älskar den här boken därför att man just inte läser den! Den väcker barnens nyfikenhet, bjuder in till att aktivt använda ett – eller flera - språk och är på så sätt en riktig tillgång i flerspråkiga familjers vardag!

Ord, nej tack? Ju, visst blir det många ord, och nya ord varje gång vi tar fram boken! Det här är nog ett av de mest roliga sätten att utöka barns ordförråd!

Kanske beror det på att jag känner igen några detaljer från tiden när jag fortfarande bodde i Tyskland (lyktparaden i höstboken är bara ett exempel), men jag älskar den här serien!
Rotraut Susanne Berner har fått många priser för sina illustrationer både i Tyskland och utomlands. Förutom höstboken och vinterboken finns bland annat ’Den flygande hatten’ och böckerna om Kalle - på bibblan, så klart!
/Eva Brünahl

Inga kommentarer: