måndag 27 oktober 2008

Då älskar jag mitt jobb!

Alla har väl sina dagar då jobbet kanske inte känns så kul. Jag är i alla fall så lyckligt lottad att de dagarna uppvägs med små medel. Häromdagen satt två killar mitt på golvet på Jakobsbergs bibliotek och spelade kort. En underbar syn! Ett litet problem var att de satt sig mitt i en gång så de satt mer eller mindre i vägen. Jag frågade om de inte hellre ville sitta i sofforna, men svaret blev att de gillade golvet. Jag försökte få dem att sätta sig på en mer avskild plats, gärna på golvet och de började plocka ihop. Sa att jag absolut inte ville köra ut dem, att de var så välkomna och ändå gick de. Jag hoppas verkligen att de inte kände sig ivägkörda, för de gjorde ju min dag.

Ofta är det så enkelt, jag vet att jag är på rätt plats när ett barn krupit ihop i en fåtölj med en bok, så som jag själv gjorde som barn och glömde tid och rum, när någon slumrar till i Lyrikhörnan, när studenter sitter djupt koncentrerade eller stör för att de råkar hamna i en livlig diskussion, en kaffetermos, ett rörigt bord. När ni, som besöker biblioteket, gör er hemmastadda och verkar trivas. Då älskar jag mitt jobb! Så välkomna till biblioteket, make my day

1 kommentar:

Karin H sa...

Som Lille Prinsen sa 'On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux'. Därför älskar jag också mitt jobb/Karin H