måndag 27 oktober 2008

Ännu mer vampyrer!

Jag visste att jag inte skulle ha hållt så länge på mitt vampyrinlägg! Jag visste det! Nu får jag komma här som en sekundär vampyr-skribent och skämma ögonen ur mig. Nåväl. Det finns väl alltid fler än ett perspektiv på vampyrer, dessa hiskeligt facinerande fantasifoster.

Vampyrer är inne. Det har nog inte undgått en själ (liten ordvits, vampyrer har ju ingen själ). Vi ser sofistikerade vampyrer i tv-serien True Blood, som lever som vanliga människor och dricker sitt syntetiska blod, men alltid på gränsen till vad som är moraliskt och lageligen tillåtet. Vi ser Alexander Skarsgård som en vikingavampyr, vi kommer till och få en svensk replik serverad i senare avsnitt! I USA i somras såg jag åtskilliga exemplar av den här häftiga reklamaffischen, ett tag funderade jag på om det var reklam för en ny blodig läsk eller liknande. Jag gillar att bli lite lurad!

Och de fantastiska recensionerna som har getts till filmatiseringen av boken "Låt den rätte komma in"! Jag plöjde alla John Ajvide Lindqvists böcker efter jag hade snubblat över Låt den rätte komma in. Den senaste Människohamn är dock på tur i min läsdagbok. Apropå vampyrer så får ni absolut inte missa att Jakobsbergs bibliotek förvandlas till ett skräckbibliotek på fredag den 31 oktober! Jag kommer nog ha anledning att återkomma till detta under veckan. Men scary blir det. Dock får vi bekämpa dagsljuset som strömmar in i bibblan.

1 kommentar:

Elisabet sa...

Jag har sett det avsnittet när Skarsgård pratar svenska. Hörde först inte vad han sa, var tvungen att spola tillbaka tre gånger! Det roliga var att motspelerskan också säger en replik på svenska. Knaggligt.