måndag 27 oktober 2008

Sara presenterar sig

Jag har jobbat på bibliotek sen jag var fjorton. Min mamma är bibliotekarie och då är det oundvikligt. I början var det schyssta extrapengar i studentfickan, men allt eftersom man blev äldre blev jobbet roligare - och roligare! Jag jobbade på Musikbiblioteket i Gävle som timvikarie i flera år, varpå jag sen flyttade till Paris med ambition att lära mig franska. Ambitionen kvarstår, kunskapen uteblev. Man behöver mer än ett halvår till att lära sig franska upptäckte jag. Men staden älskade jag. Precis allt var fantastiskt. I filmen "Paris, je t'aime" så filmar de precis utanför mitt hus där jag bodde, filmen kan ni förresten låna på biblioteket. Kolla på kortfilmen där en amerikansk medelålders kvinna åker till Paris för att träna sin skolfranska, där, när hon filmas utanför sitt hotell, där är/var mitt hus! Min söta lilla 19-kvadratare med silverfiskar i badrummet, toalett ute i korridoren och en gasspis där gasknappar gick sönder på löpande band. Det är en häftig erfarenhet. Att bo utomlands själv. Man är så liten, och världen är så ofantligt stor och skrämmande. Men vad tuff man är!

Jag började jobba på biblioteket i Jakobsberg i augusti 2004. Ett riktigt jobb! Jag tog med mig mina knackiga kunskaper från journalistutbildningen på Poppius och mina år som frilansare för Gefle Dagblad till att jobba som Järfälla folkbiblioteks PR-assistent. Jag gör affischer, broschyrer och hjälper till med program. Jag är 25 år. Jag var en hästtjej när jag var liten. Jag tyckte även om flygplan och lego som liten, nu mer intresserad av tecknade serier, film, musik och böcker. Och maskerader. Och datorer. Och tv-spel. Jag läser Litteraturvetenskap B och Genusvetenskap A parallellt med jobbet.

Om jag måste välja topp-trefavoriter av bok, film och tecknad serie får det bli följande...

Bok
Jane Eyre av Charlotte Brontë
Mästaren och Margarita av Michael Bulgakov
Väggen av Marlen Haushofer
Bubblare: Solange av Willy Kyrklund

Film
Moulin Rouge
Brokeback Mountain
Roman Holiday
Bubblare: Låt den rätte komma in

Tecknad serie
Blankets av Craig Thompson
100% fett av Liv Strömquist
Jag är din flickvän nu av Nina Hemmingsson
Bubblare: Rabbinens katt av Joann Sfar

1 kommentar:

Anonym sa...

Solange, Sara! Jag misstänkte det! Lycka!