måndag 27 oktober 2008

Andreas presentation

Ja. Jag jobbar på ett Gymnasiebibliotek. Ja. Det finns ett gymnasiebibliotek i kommunen. Mitt i hjärtat av Järfälla gymnasieskolor ligger det och bultar. Genom glasrutorna, tvärsöver korridoren, kan man se när eleverna myllrar in i matsalen. Inte denna vecka dock, denna vecka lyser eleverna med sin frånvaro. Istället tornar bokhögarna upp sig mot skyn, ty i elevernas frånvaro har den långa processen med att införa ett nytt system för registrering av böcker, varvid varje bok måste märkas om. Monotont släpar jag mig längs hyllorna med bokvagn. Drygt tre år har jag jobbat i Järfälla, på gymnasiebiblioteket. Flyttade till nejden dagen innan första dagen på jobbet. Det är ett underbart arbete. Det häringa gymnasiebiblioteket är inte ett litet skumt skyffe, likt dem jag minns från när jag själv pinade mig genom årskurserna i Nässjö, där jag är född och vuxen upp, på åttiotalet, utan det är stort. Levande. Ett informationsmecka i miniatyr. Jag ska be att få återkomma till vad som händer här. När det händer. Nu ber jag att enbart få bocka och säga hej.

Jag älskar det här här! Att få jobba med ungdomar, att hela tiden få feedback, att de kommer och tackar, att de hälsar, dynamiken, tempot. Att det skulle ta mig trettio år att komma på att detta var vad jag ville göra grämer mig. Jag har ju alltid vältrat mig i skönlitteratur. Först fantasy, bara fantasy. Sedan en period av klassiker. Nu allt! Men det får gärna utspela sig någonannanstans. Inte nu och här. Men för sextio år sedan, eller i ett mangroveträsk i Karibien, eller bland maskerade rövare i Narnia. Helst.

Gunilla Kindstrand sa någonstans… jag har skrivit ner det… låt se… här. Hon sa: ”Litteraturen kan göra ens korta liv så otroligt mycket större. Den skapar djup, gör att man upplever starkare och hinner känna mycket mer. Den kan vara en motståndshandling till livets pågående race och erbjuda välbehövlig vila från det egna jaget. Så ungefär. Ja, så tycker jag”. Jag har funderat på det där, och även om jag valde andra ord skulle jag säga samma sak, tror jag. Så jag lånar Gunillas. Annars? Förutom att läsa? Okej då. Jag tycker om fotboll, att se på. Bländas av musik, välter av en god film.

Vad mer? Jo, Andreas. Jag heter Andreas.

1 kommentar:

Katrin sa...

Du ska få bli mitt goda exempel på att det kan bli allätare av fantasyläsare!