måndag 27 oktober 2008

Manlighetens jävlighet

Jag är mer förälskad i böckers språk än deras handling - i allmänhet. Är språket ordinärt måste handlingen vara exceptionellt bra. Jag tänker på vissa reportageböcker där språket är det enklast tänkbara, för att se till att alla förstår. En mycket bra tanke, att bli exkluderad i diskussioner för att man inte har de språkliga verktygen är inte bara icke-demokratiskt - det är tråkigt! Jag tänker just nu framförallt på reportageboken "Med uppenbar känsla för stil" som kom för ett par år sedan, som jag just har läst.

Jag har svårt att acceptera den utbredda aggressiva manlighet som i stort sett alla män mer eller mindre tvingas in i, men den här boken får mig verkligen att få upp ögonen för problematiken bakom. Det är inte så enkelt, att kliva ur sin roll som man är mycket svårare än för kvinnor. Tänk bara på det uppenbara faktumet; kvinnor kan klä sig i manskläder och få cred för det, om män ens funderar på att göra samma manöver skulle de bli utfrysta och uttittade i detta mardrömsland av könsstereotyper. Läskigt!

Läs läs!

Inga kommentarer: