måndag 27 oktober 2008

Birgitta presenterar sig

Jag är enhetschef för biblioteken i Järfälla sedan maj i år. Eftersom jag bor i södra Stockholm blir det många timmar på pendeltåget och det är bara positivt. Så länge tågen går i tid, i alla fall. Det trevliga med långa resor är att jag hinner läsa mycket. Jag läser lika ofta romaner som fackböcker, och då blir det om samhälle & politik, historia, medieutveckling.

En av min favoritsajter är Övergivna platser. Ekonomihistorikern Jan Jörnmark visar fantastiska bilder från Sveriges och Europas övergivna industrilandskap. Till bilderna lägger han korta kommentarer där han beskriver samhällens och industriers uppgång och fall. Bilderna och kommentarerna förstärker varandra så trots att texterna är mycket knapphändiga fungerar varje bildspel som en minilektion i historia.

Mitt uppdrag som bibliotekschef är att möjliggöra att verksamheten utvecklas positivt. Allt fler Järfällabor ska besöka oss och förhoppningsvis ska ni tycka att biblioteken har det som ni just då behöver och önskar.

Jag vill gärna veta vad ni tycker om biblioteken; dess service, utbud och själva lokalerna. Finns det områden där vi kan bli bättre eller saker som vi bör göra annorlunda? Det skulle vara trevligt att veta vad ni tycker om den här bloggen, oxå. Hör gärna av er till mig, här finns alla mina kontaktuppgifter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Biblioteken i Järfälla är bra och det är en härlig, hjälpsam och kunnig personal,som är hjälpsamma och glada.
Utbudet är tillfredsställande och har stor bredd. Inför en resa brukar vi i god tid se vad som finns om platserna dit vi skall.Det är som regel gott om både guider och reseskildringar - dessutom ofta rykande aktuella.
Information och påminnelser via nätet är för mig som lätt glömmer bort återlämningstider utmärkt.

Tack för Din blogg och fortsätt att verka i samma goda anda.
Stig Brenckert, Barkarby.