måndag 27 oktober 2008

Vampyrer!






Det ligger i luften... Någon kommer snart skriva ett inlägg om Låt den rätte komma in som hade premiär i helgen. Jag försöker vara först!
Är fullkomligt medveten att jag inte är ensam om att hysa en skräckblandad förtjusning över John Ajvide Lindqvists böcker. Hoppade över Stephen King-fasen i tonåren, och kanske kompenserar jag den nu med svensk skräck i bästa klass?

Blackeberg. 80-tal. Snor rinner nerför läppen och snön knarrar under snowjoggingarna. Du är ensam och mobbad. Du vill hämnas. Plötsligt flyttar en egendomlig flicka in i grannlägenheten. Hon har aldrig jacka på sig för hon har glömt bort hur man fryser. Hennes vita hud lyser mot det svarta håret. Hon vill vara din vän.
Aldrig förr har blödande ögon och sönderfrätta ansikten skildrats vackrare i svensk film! Fotot är magiskt och de två unga huvudrollsinnehavarna gör ett briljant jobb.

Boken, som filmen är baserad på, drabbade mig hårt när jag läste den. Den finns självklart att låna på bibblan!
Har du inte fått nog av vampyrer? Läs Stephanie Meyers Om jag kunde drömma (varning för 50-talsdoftade könsmönster!) eller kolla in teveserien True Blood.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra bok! Svensk skräck börjar ta form. Den sista boken jag läste var Galgbacken av Thom Olausson. Den var riktigt bra! Bitivis även riktigt rolig, jag kom på mej själv med att skratta högt!

Min favoritbok när det gäller vampyrer är och förblir Staden som försvann av Stephen King, har läst den fyra gånger och inte tröttnat ännu.
:-)