måndag 27 oktober 2008

Dan Andersson



Den 7 oktober besökte Jan-Olof Andersson Viksjö bibliotek med ett program som hette Den svenska visan - Om Dan Andersson och andra viskonstnärer. Programmet arrangerades av Viksjöbibliotekets vänner, ockade ca 80 besökare och var mycket uppskattat. Jan-Olof berättade bland annat om Dan Andersson och publiken fick lyssna till hans och andras visor.

Dan Andersson verkar ständigt vara aktuell. Alldeles nyligen kom Göran Greiders biografi, Det gångna är som en dröm och det närvarande förstår jag icke: en bok om Dan Andersson. Finns att låna på biblioteket!

Det dyker även upp nya vistolkningar av Dan Anderssons dikter med jämna mellanrum. Sofia Karlsson rönte stor framgång med sin skiva Svarta ballader som enbart består av tonsatta Dan Andersson-dikter. Även hennes andra skiva Visor från vinden innehåller några Dan Andersson-tolkningar.


Själv älskar jag Sofia Karlsson. Hennes röst är fantastiskt vacker och passar perfekt till Dan Anderssons spröda textrader. Jag har ofta ingen ro att läsa dikter men genom dessa tolkningar får man verkligen upp ögonen för alla hans vackra dikter! Musiken, till viss del nyskriven, är också väldigt fin och samspelar bra med texten. Rekommenderas!

En annan Dan Andersson-tolkare av den nya generationen är Dan Viktor (med efternamnet Andersson!). Hans tolkningar finns på skivan Dan Andersson sjunger Dan Andersson.



Ovan nämnda skivor finns att låna på biblioteket!

1 kommentar:

Katrin sa...

Jag håller med, Sofia Karlssons sång är magisk! Hennes tolkning av Flickan och kråkan (som visserligen inte är Dan Andersson) ger mig gåshud.