fredag 16 mars 2012

Gissa dikten

Vårens väntan

Går jag ej här rusig av rosendoft
-ändå har inga rosor kommit! -
Skälver ej allt höljt i gudomligt skir?
Hemliga löften dagrarna viska.

Fjärranifrån nådde mig nyss en vind,
lätt som en återhållen andning,
fylld av en blyg bävande väntans doft.
Allt sedan dess ett under jag anar.

Intet jag vet - går som i fjärran land,
går som i en dröm, i dröm om rosor.
Allt är som förr - likväl är allt förbytt.
Sällsamma gåtfullhet över tingen!




Vet du vem som har skrivit dikten? Gissa i kommentarerna! Svaret avslöjas nästa vecka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag visste inte vem som skrivit dikten, så jag fuskade och googlade på "rusig av rosendoft".
Jag fick svaret direkt! Så nu vet jag.

Kajsa sa...

Var det något du skulle ha gissat på?
Rätt svar är för er som inte orkat googla: Karin Boye.