måndag 14 januari 2013

Bäst 2012

Zona av Geoff Dyer
Apocalypse Now och Stalker är mina två absoluta favoritfilmer. Förra året fick Stalker en egen bok tillägnad sig där Geoff Dyer skriver helt fantastiskt om filmernas film och jag vill bara se om filmen igen och igen och igen...







Kaos - Vandals In Motion av Torkel Sjöstrand
Sveriges mesta klottrare dokumenteras i detta gedigna verk. Vi får ta del av en värld som ytterst få har insyn i, men som väldigt många har åsikter om.







Fallet Thomas Quick - Att skapa en seriemördare av Hannes Råstam.
Man skakar på huvudet. Kan det verkligen gå till så här? Uppenbarligen. Skrämmande läsning om justitiemord, stolthet och grupptryck på hög nivå.








Genom natten av Stig Sæterbakken
Detta blev Stigs sista bok, och det är också hans starkaste. När vi nu vet att han tog livet av sig (läs mer här) så är det svårt att inte läsa boken som ett avskedsbrev. Det visste man inte när de norska recensionerna skrevs.
Oerhört sorgligt.






Skuggan på världens botten och andra berättelser av Thomas Ligotti
Äntligen finns Ligotti på svenska! En skräckmästare som jobbar effektivt med små medel, som sakta gräver sig in i läsarens psyke och som ger obehaget ett namn.
Det är riktigt bra emellanåt, men det är faktiskt ännu bättre på engelska.







Äldreomsorgen i Övre Kågedalen & Förensligandet i det egentliga Västerbotten av Nikanor Teratologen
Jag är en stor beundrare av Teratologens säregna författarskap, så detta är årets återutgivning för min del. Två otroliga böcker i en fint illustrerad jubileumsutgåva.









Förra årets favoritserier:
Trail's End (tionde och sista delen i Scalped-serien) av Jason Aaron
Fatale av Ed Brubaker
De anhöriga av Pelle Forshed
The Last of the Innocent av Ed Brubaker
All I want for Christmas is planekonomi av Sara Granér




2012 såg jag två spelfilmer som jag tyckte var riktigt, riktigt bra, och båda sågs på filmfestivalen i Stockholm: Den norska filmen 90 minutter av Eva Sørhaug och Amour av Michael Haneke.
Efter Sørhaugs film var jag helt svettig och rejält omskakad, och när jag skriver det här så kommer känslan igen. Vilken film!
Läs ingenting om filmen i förväg - ingenting! Bara se den.


Tre svinbra dokumentärer:
The Invisible War - Otäckt - men mycket viktigt - om våldtäkter inom den amerikanska armén.
Indie Game: The Movie - Om skapandets alla våndor, misslyckanden och framgångar.
Bones Brigade: An Autobiography - Suveränt om det klassiska skateboardteamet Bones Brigade. Tårarna är nära när nostalgin kickar in.

Inga kommentarer: