torsdag 25 februari 2010

Bokrea 2010

Jag känner en snubbe som äger väldigt få böcker. Honom såg man ju ner på direkt! Men så visade det sig att karln har läst betydligt fler böcker än mig, och kanske än viktigare: hans kunskap och insikt om det han hade läst är otroligt fascinerande. Han ser dock inget värde i ägandet av böcker - något som jag kanske borde hålla med om, men som är svårt att förlika sig med. Jag gillar ju sprängfyllda bokhyllor och det står jag för. Att kunna använda böckerna nästan som ett forntida Google är en ynnest.
Umberto Eco, kanske mest känd för sin debutroman Rosens namn, har tydligen drygt 30 000 böcker i sitt privata bibliotek. Inte för att skryta, och han har knappast läst alla volymer, men de finns där som en outsinlig källa till kunskap.
Jag påtalade detta för min vän, men han svarade likt den hippie han är: ”Vill jag läsa böcker går jag till bibblan. Där är det varmt och böckerna är gratis.”

Med detta sagt tänker jag ändå stoltsera med mina nyförvärv från årets bokrea. Och betänk då att detta är nätfynden. När slit-å-släng-människorna har lämnat butikerna (är det samma varelser som tränger sig i busskön?) och hysterin lagt sig i lokalerna tänker jag smyga ner till Hedengrens, upp till NK och bort till Söderbokhandeln och förhoppningsvis fynda ytterligare.

Internet är alltså på väg att leverera följande till min lejonkula och jag kan knappt bärga mig:

Charles Baudelaire Amerikas blixt – om Edgar Allan Poe
Umberto Eco Om fulhet
Vilhelm Ekelund Antikt ideal / Båge och lyra
Vilhelm Ekelund Nordiskt och klassiskt
Per-Anders Fogelström – Alla fem böckerna i ”Stadserien”
Alberto Manguel Nattens bibliotek
Lars Norén Biskötarna
Lars Norén Order
Frederik Stjernfeldt Kritik av den negativa uppbyggligheten
Stefan Whilde En skandalskrivare i nattrock och kalsonger – August Strindbergs levnadshistoria för 2000-talet

Fjorton böcker för 600 kronor ger ungefär 40 kronor per volym. Helt ok!

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Det fiffiga med att jobba på bibliotek är ju att man inte behöver äga böcker!

Eva Brünahl sa...

'att använda böcker som ett forntida google' - den formuleringen ska jag komma ihåg! :-)

Katrin sa...

Förstår att du är nöjd med dina inköp. Ser fram emot recensionerna! Men jag gillar din väns kommentar att han hellre går till bibblan. Och Kajsa, man behöver ju inte jobba på biblioteket för att utnyttja det, det är ju det som är det finurliga!