söndag 21 februari 2010

Mattias presenterar sig










Foto: Soile Siirtola

Hej! Efter mer än fem år inom Stockholms stadsbibliotek har jag helt plötsligt hamnat i Järfälla. Kul!
Jag har kallats allt från "oliktänkare" till "en kreativ kraft" av mina gamla kollegor. Det kanske är ganska snävt däremellan? En låntagare hävdade att jag var en "obehaglig misantrop" (jag gick faktiskt humanistisk linje på gymnasiet), och innan jul sa min fyraåriga granne att jag har en fin hjärna. Jag väljer att lita på barnet.

Min fritid ägnas åt skrivande för diverse tidskrifter och bloggar, samt i en del böcker och annat. Jag brinner för det, liksom jag brinner för musik, litteratur, konst, film, dataspel... Ju knepigare och knäppare, desto bättre. Det som jag anser vara musik och konst skakar nämligen de flesta på huvudet åt.
Om jag under pistolhot tvingades välja världens bästa bok skulle jag tveklöst välja Barbro Lindgrens fantastiska Loranga, Masarin och Dartanjang - helst uppläst av Toiwo Pavlo. Annars läser jag gärna Nikanor Teratologen, Vilhelm Ekelund och Friedrich Nietzche. Det är ungefär samma sak som Loranga, Masarin och Dartanjang, för den som undrar.
En av de sämsta böcker jag läst i vuxen ålder torde vara Sprängaren av Liza Marklund. Män som hatar kvinnor ger jag heller inte mycket för. Miljoner människor kan alltså ha fel.
Så kan det gå!
För övrigt grät jag när jag såg The Road, dock inte lika mycket som när jag läste den. Cormac McCarthys The Road, eller Vägen som den heter i svensk översättning, är en av mina absoluta favoritböcker och den bör läsas av alla som håller någon kär.

Nu på måndag börjar jag vikariera för Sara. Att fylla hennes plats är en omöjlighet, så jag får försöka skapa mig en egen liten nisch här på bibblan. Mitt första uppdrag blev att leka lite med bloggloggan samt att skriva den här presentationen. Detta är nu gjort, och nu kan det förhoppningsvis bara bli bättre.
Det som ser ut som Colgate Sensation White-tandkräm (nu skriver jag som Stieg Larsson) på "bloggar"-logotypen här ovan ska alltså föreställa snö... Jag försöker lära mig Photoshop, Illustrator och InDesign på en och samma gång. Hjälp!
Hjärnan bubblar så konstigt...

4 kommentarer:

Karin H sa...

Mattias, vi hälsar dig hjärtligt välkommen till oss här på Järfälla folkbibliotek! Givetvis kommer det att vara svårt att axla Saras mantel, om det är så du tänker, men du kommer inte att jämföras eller mätas på något sätt! Du är du - och så ska det förbli! Välkommen!
önskar Karin på katalogen

Taru sa...

Lycka till med det nya jobbet Mattias! Du kommer att göra den redan utmärkta bloggen ännu bättre.

V sa...

är det indy grinder?

Mattias sa...

Tack Karin och Taru!

V: Ja. Vem frågar?