tisdag 9 februari 2010

Siv sover vilse

Detta blogginlägg har i mitt huvud gått från några tips på barnböcker om att sova över till en liten hyllning till Pija Lindenbaums bok Siv sover vilse. Siv ska sova över hos sin kompis Cerisia för första gången. Men hos Cerisia luktar det konstigt och hon har en hund och två marsvin som är lite läskiga och en stor brorsa som är minst hundra meter. De äter annan mat än Siv är van vid och allt känns lite jobbigt läskigt. Mitt i natten (?) är Cerisia borta och Siv ger sig ut i den stora lägenheten för att leta. Dröm och verklighet glider in i varandra.

Boken kräver ett antal genomläsningar för att helt komma till sin rätt och för att upptäcka de detaljer och nyanser. Och jag tror också att det krävs en lyssnare, en liten människa med ett annat perspektiv. I läsningens samspel händer någonting nästan magiskt. Färgerna är mycket starkare och mer täckande än vanligt i Lindenbaums böcker och färgen rosa går igen i Cerisias (!) hem och på varje sida. Stark rosa färg och Cerisias starka personlighet passar perfekt. Och jag älskar pendlingen mellan dröm, fantasi och verklighet och drömmarnas absurditet. Slutligen den fantastiska sista meningen: "Nu har jag sovit över. Det var inte så jättekul."

Pija Lindenbaums bästa tror jag bestämt!

En annan fin bok om att sova över är Vem sover inte om Kanin som ska sova över hos lilla nalle. I början går det jättebra och de leker och har roligt. När det sedan ska sovas blir det problem. Kanin kan inte sova. Till slut får kanins pappa komma och hämta honom. Som man minns den där känslan av spänd förväntan som byts ut i ett "jag tror jag ångrar mig, jag vill nog sova hemma när allt kommer omkring".

Stina Wirsens "Vem-böcker" är alltid härliga att läsa som vuxen. Efter några läsningar upptäcker jag med ett fniss vad de stora nallarna egentligen gör när lilla nallen kommer: "De stora sover inte heller, fast det är mitt i natten." Läs och njut!

Inga kommentarer: