fredag 11 september 2009

A wednesday in the life...

Utanför dörren vid femiåtta sitter en elev. Han har minsann suttit där redan i en halvtimme och nu är samhällsläxan färdig. Han har precis börjat gymnasiet och jag har redan upptäckt att han finner stort nöje i att fråga mig om böcker som inte finns. Det tog ett par möten med honom innan jag kom på det. Någon ser mycket nöjd ut när jag föregår honom med att fråga vad han hittat på för bok idag då. Anar en storläsare och definitivt blivande stammis.

Medan han lommar inåt i lokalen vidtar den vanliga morgontoaletten. Tändning, sändning (av böcker) postläsning och tidningsändring.

Annars är den första enochenhalvtimmen lugn. Onsdagsförmiddagen är lektionsfri för alla elever utom de som läser modersmål. Lärarna är på olika möten och konferenser. Vi på gymnasiebiblioteket passar på att ha en egen sittning om kommande biblioteksråd med lärare och elevrepresentanter för de olika skolorna och temat på den årliga berättartävlingen.

Något senare, under det att vi förbereder ett bokprat för en etta från YTC, som ska komma och lyssna på våra förslag till läsning, och har samlat ihop böckerna på en vagn upptäcker vi att hissen gått sönder. Igen. Muttrande och kånkande vidtar.

Bokpratet som sådant är vid lunchtid. Tyvärr. Då är det mest besökare på biblioteket, då har de längre ledigt och här finns åtskilligt med bra sittplatser där man kan rundabordssamtala om ditt och datt. Vi hade behövts i lokalerna kring lunch, men får anpassa oss till när eleverna har sina lektioner, självklart. Så i ett föreläsningsrum på bibliotekets nedre våning samlas klassen. Vi pratar om tre böcker var, jag och min kollega, utifrån det utbud som finns i klassuppsättning (många exemplar av) och idag pratar jag om Lloyd Alexanders bra men olyckligt fula (bra omslag säljer) Väster om Friheten, jag pratar om John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda och jag pratar om Scott Westerfelds Parasit. Katharina om Eoin Colfers Artemis Fowl, Mats Berggrens En enda kväll och Lian Hearns Över näktergalens golv.

Fast först är det visning. En annan klass från YTC ska få sina bibliotekskort (de som inte redan har kort i kommunen) och en visning i biblioteket om hur det fungerar. Vad man får göra, bör göra och definitivt inte får göra. De är inte… helt koncentrerade.

Samtidigt kommer en bildlärare in som har skickat hit sina elever på egen hand för att leta efter olika epoker där de ska låta sig inspireras till att göra miniatyrrum. Snart kommer en av hennes elever och frågar efter böcker om hur det ser ut inuti torparstugor. Såna har vi. Många!

Två förvirrade stammisar som går i trean kommer in och vill låna samma bok som de lämnade tillbaka förra veckan. Den var röd och såhär tjock. När jag frågar vad den handlade om svarar den ene att den handlade om historia. Det kommer fram att det var korståg de ville läsa om och vi hittar boken efter lite fäktande. Dagen bjuder vidare på frågor om sjöfart på medeltiden, lexikon på ryska, har vi böcker vad det kostar att resa och bo London och Göteborg och Gotland, för kommande klassresa? Har ni böcker om kriminella? Böcker om Ivan den förskräcklige?

En lärare kommer in och är orolig för ett bokprat vi ska ha på torsdag förmiddag. Många var sjuka när vi delade ut bibliotekskort förra veckan, andra har tillkommit. Kan vi hjälpa dem med bibliotekskort samtidigt som vi bokpratar. Jadå, det kan vi.

Eftermiddagen efter två är, för min del, ägnad åt en 50-elevers föreläsning om deras projektarbete. Det där arbetet som hetat tusen olika saker genom åren men som alltid haft det gemensamt att det är ångestladdat och tar ett läsår. Det börjar illa. Läraren kommer och kastar en lapp på mitt skrivbord om att jag kan logga in vår bärbara dator med följande koder i rätt sal. Bärbar dator? Vi har ingen bärbar dator? Letar reda på en bärbar på en annan institution och släpar dit den. Salen är kokhet. Eleverna är trötta. Men förtjusande motiverade. Nu är det allvar, nu går de i trean och projektarbetet har det pratats om. Så jag håller låda om databaser, sökmotorer, bokregister i glada fyrtiofem minuter utan att de dör. Istället skriver de frenetiskt och hoppar på mig efteråt. Välsignade elever.

Avslutar med att gå runt och suddar på bord, stänger av datorer. Ställer tillbaka stolar

Inga kommentarer: