torsdag 11 mars 2010

Fast i bloggosfären

Lite sent ute började jag för något år sedan följa några bloggar. Bloggandet har ju pågått en tid men jag hade inte riktigt fastnat och följt några bloggar på allvar. Att börja följa en blogg innebär ofta att man hittar andra bloggar som författaren länkar till, ofta inom samma ämne. Och vips har man fastnat i en annan blogg som man bara måste läsa. Efter att samlat på mig några bloggar insåg jag det fiffiga med RSS-läsare dvs att från en och samma sida se när de bloggar jag följer uppdateras. Det finns ett antal varianter på nätet.

Efter ännu ett tag och ännu flera bloggar börjar ett behov av att kategorisera alla bloggar för lite mer överskådlighet. Sagt och gjort blev det tre kategorier i följande storleksordning: 1. mat, 2. bibliotek, 3 vänner. Så vad säger nu detta om mig? Kanske: 1. Jag gillar mat, 2. Jag gillar mitt jobb... ? Helt plötsligt känner jag mig lite enkelsårig, kanske måste utöka min intressesfär?

Vad säger ditt bloggläsande om dig?

Vad är då det vanligaste att blogga om? Mode, mat, barn, böcker? I rapporten Svenskarna och Internet av Olle Findahl utgiven av World Internet Institute läser jag att de flesta bloggar om sig själva, sitt vardagsliv med barn, djur, resor, mode och kläder. 25% av alla bloggar handlar om ett särskilt ämne som musik, foto, spel, konst, litteratur etc. 6% av bloggarna handlar om politiska frågor.

Om du är intresserad av fakta och statistik om internet så titta in på sajten Internetstatistik och fördjupa dig i lite härliga siffror!

Känner du dig inte helt hemma på det här med bloggar och andra fenomen på internet så anmäl dig till webbkursen Sociala medier. Läs mer här. Det finns möjlighet att få hjälp på närmaste bibliotek i Stockholmstrakten så passa på!

2 kommentarer:

Erik Horned sa...

Jag använder www.bloglovin.com för att hålla koll på alla mina bloggar. Supersmidigt!

Kajsa sa...

Bra tips!