onsdag 23 juni 2010

Katarinas sommarläsning

Det är härligt med sommar. Då har man lite mer tid till allt (åtminstone känns det så). Listan som ska avverkas under semestern brukar vara lång. Förutom semesterresa står målning av diverse ting på programmet hemma hos mig (fönster, lekstuga m.m.) Men sommar är också tid för att läsa böcker. På campingresan kommer definitivt ett antal böcker följa med, kanske några av dem som redan tronar på mitt nattygsbord.

Sen ett drygt halvår tillbaka är jag medlem i en bokcirkel och efter vårt senaste möte har jag nu haffat boken som vi ska läsa till nästa gång. Vårt val föll på debutanten Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Jag har varit i valet och kvalet om jag skulle köpa eller låna. Låna visade sig inte vara så enkelt eftersom samtliga ex är utlånade och reservationskön lång. Men igår kom snabblånet in (lånetid 1 vecka) och nu blev det rivstart på min lässommar. Men efter att ha börjat läsa om Hundraåringen inser jag att jag kommer greja att läsa ut den till nästa vecka. Efter bara några sidor är jag fast.

Boken handlar om en mycket pigg 100-åring som på sin födelsedag, strax före firandet, helt sonika kliver ut genom fönstret och rymmer. Han sätter sig på en buss och åker iväg. Gamlingen råkar ut för den ena dråpligheten efter den andra och trasslar in sig i inte helt lagliga affärer. Boken är roligt skriven och jag är mycket spänd på hur det kommer gå för den gamle. Är man hundra år så har man inte så mycket att förlora. Det ska bli roligt att diskutera boken med mina bokcirkelvänner när vi träffas över en kopp te i Kungsängen i augusti.

Sen blir det i vanlig ordning några deckare också. Både Anna Janssons och Mari Jungstedts senaste kommer jag nog få samtidigt i sommar. Jag har köat länge och nu börjar det närma sig. Dessutom vill jag läsa en del nya barn- och ungdomsböcker för att förbereda mig inför höstens alla bokprat. Och som mamma ska jag självklart låna en hel del barnböcker till 2- och 5-åringen där hemma. Nu har vi verkligen tid att läsa och mysa tillsammans. Husvagn utan TV, video, och TV-spel lämnar mycket utrymme åt läsning och sällskapsspel .
Nu får gärna semestern börja.

/Katarina Forsberg

Inga kommentarer: