onsdag 30 juni 2010

Skåpmat


Innan Järfällas bibliotek började med bloggandet försökte vi ändå prångla ut våra tips över nätet. I de blippiga och ack så esoteriska datakällarvalven vilar och bidar numera dessa korta och vördnadsvärda alster, som när det begav sig huserade under flik på bibliotekets hemsida med rubriken ”biblioteket rekommenderar”. Nu, i samband med en annan diskussion på bloggen, om att recensera äldre litteratur (alltså inte nyutgiven (något jag tycker vi är rätt bra på (faktiskt))), kom jag ihåg alla dessa små korta recensioner som numera inte finns tillgängliga. Vi skrev dem ju en gång i tiden för att vi verkligen ville öppna ett öga eller ett hjärta för en bok eller film eller CD som vi brann för. Mattias, som vet att söka i digitala Järfällavalv, har letat reda på några av mina gamla goda tyckanden, och det här kan väl användas som sommarläsningsrekommendationer eller höstläsningsrekommendationer eller läsanågongångiallafallförslag? Har ni läst tipsen tidigare så får ni se det som värdefulla påminnelser om hur många godbitar det smyger omkring på Järfälla bibliotek.

Jag ber sålunda att få börja med att rekommendera en bok med den vackra titeln Kartor för vilsna älskande, skriven av Nadeem Aslam. Jag fick den av min syster med uppmaningen ”Läs den, du kommer dö!”. Men det gjorde jag inte. Dog, alltså. Jag läste den och kan inte glömma den, verkligen inte.

Kartor för vilsna älskande är en episk roman som handlar om det grymma mötet mellan det moderna England och urgamla pakistanska värderingar. Bakgrunden är ett försvunnet kärlekspar. Trots att ingen med säkerhet vet var de tagit vägen, är alla övertygade om att paret råkat ut för hedersbrott, då de dragit vanära över släkten genom att bli kära. I efterdyningarna av försvinnandet rörs känslor hos de närmast berörda upp. Främst får vi följa den plågade brodern till den försvunna mannen, medan hans hustru dyker djupt i de trygga traditionerna som framkallar en illusorisk trygghet, men som samtidigt förintar kärlek och livsglädje.

Boken bjuder sådan sorg, skönhet, grymhet och berättar intensivt om hur mycket livet faktiskt är värt, att jag kom på mig själv med att sitta och svära över alla orättvisor och frustrationer som uppenbaras med bokens hjälp. Jag levde med så till den milda grad att jag gick och tänkte på den överallt, och kom på mig med att vara vred, eller sorgsen, allt på grund av boken, vid helt mystifika tillfällen. Den grep tag, lyfte upp och skakade om och jag blir mycket glad när en bok hanterar mig så vårdslöst.

Inga kommentarer: