lördag 12 juni 2010





När jag står och packar upp nya böcker och får Lisa Bjärbos nya ungdomsbok i handen tänker jag förstås på Petter och Säkerts nygamla slagdänga:


”Det är så logiskt, alla fattar utom du
du har inte en aning, du har inte en aning, aning
det är så logiskt, alla fattar utom du
du har inte en aning, att jag tänker på dig precis just nu”

Johan och Ester har varit bästa kompisar sedan de var små. Nu är de sexton år gamla och omgivningen ser dem närmast som siamesiska tvillingar då de alltid är tillsammans. De kan prata om allt som är viktigt – utom en sak. Johan kan omöjligt berätta för Ester att han är kär i henne - och har varit de senaste fyra åren. Ester har inga som helst romantiska föreställningar rörande Johan. Hon har fullt upp med att snärja skolans coola, snygga hårdrocksgitarrist vilket är ett digert jobb. Frågan är hur länge Johan är beredd att tråna efter Ester i hemlighet samtidigt som han får stå ut med att höra henne sucka lyckligt över nya pojkvänner och tålmodigt trösta henne när hon får hjärtat krossat. Naturligtvis kommer historien till en punkt när de båda får stanna upp och reflektera över vad de egentligen vill vara och betyda för varandra. Historien är inte ny – inte på något sätt. Men jag gillar sättet Lisa Bjärbo berättar sin historia på. Lågmält och finstämt låter hon Johan och Ester komma till tals i vartannat kapitel. Det är tydligt att bokens huvudsakligen rör sig kring deras inbördes relationer för de flesta karaktärerna i boken är ganska flyhänt tecknade, medan porträtten av Johan och Ester är desto mer utmejslade.
Jag har en faiblesse för just smäktande tonårsromantik och Lisa Bjärbos bok är en trevlig och inte alls oäven bekantskap som jag absolut skulle rekommendera både till de som är tonåringar till åldern och till sinnet.
Rabén & Sjögrens sida finns en helt underbar trailer till boken. Du får skrålla ner, längst ner på sidan bara...

Inga kommentarer: