tisdag 2 november 2010

Rom & Florens

Foto: Mattias Pettersson

Foto: Mattias Pettersson

Jag tillbringade förra veckan i Rom och Florens. Vilka fantastiska städer! Men framför allt, vilken fantastisk kartbok jag hade med mig från bibblan!
DN har givit ut ett gäng praktiska kartguider i fickformat där man enkelt slår upp aktuellt område och viker ut en karta över just det området. Ett enda utvik alltså. Dessa kartguider innebär sålunda slutet för dessa krångelkartor i megaformat som man aldrig lyckas vika ihop rätt, och den jag fick med mig gjorde semestern än mer behaglig. Faktiskt. Jag hittade rätt hur smidigt som helst.

En annan bok som jag varmt rekommenderar om man är lagd åt det mer morbida hållet är Maud Websters oerhört informativa Döden i Rom, vars undertitel - ”En annorlunda historisk guide till den eviga staden” - är med sanning överensstämmande, där betoningen ligger på annorlunda.
För mer sedvanligt myspys läste jag Rom: maten, människorna och livet av Kristina Kappelin, även detta en bok som kanske hellre bör läsas än de ganska trista reseguiderna från Första klass som de flesta turister släpar omkring på.

I Jakobsberg har vi förresten under en längre tid diskuterat en förändring av vår anonyma entré. Mitt förslag – fullkomligt orealistiskt, men drömma måste man ju – är att piratkopiera Nationalbiblioteket i Florens rakt av. Så här:

Foto: Mattias Pettersson

Notera de små, små människorna i nedre delen av bilden, vid den vita skylten. Klicka på bilden för att förstora.

Eller varför inte något i stil med entrédörren till Santa Croce? Vår lilla bibliotekskasse syns väl knappt längst ner på fotot...

Foto: Mattias Pettersson

För mer bilder på sanslöst gigantiska monument som du förmodligen redan har sett tusen gånger, samt lite annat bonusmaterial, kan du kika in i mina två Facebook-album här och här.

1 kommentar:

Jennie sa...

Härliga bilder! Dit vill jag åka!