måndag 7 februari 2011

Fanny bloggar om sin praotid

Ja… Fredag var min sista dag på Jakobsbergs bibliotek, och den här veckan blir det Viksjös bibliotek. Jag har haft så trevligt och roligt, vissa anser att det skulle vara tråkigt att praoa på bibliotek men jag tycker att dom har fel, för att det har varit kul. Dom flesta tror att man bara typ ställer upp böcker i bokhyllorna och så, men egentligen finns det jättemycket att göra. T.ex. att göra barnpåsar, det är till dom som ska få sitt första bibliotekskort och i påsarna ligger det information om biblioteket och sånt, reservera böcker, sortera böcker och mycket mer, så det finns faktiskt mycket mer än att ställa upp böcker i bokhyllorna.

Det kan vara extra kul att vara i barnavdelningen för att det brukar mest vara barn i typ två års åldern och såklart äldre, men ibland brukar dom spela dockteater för varandra eller för föräldrarna och det är så himla gulligt, ibland måste jag nästan själv sätta mig ner och kolla för att det är så himla gulligt! haha. Men en sak förvånade mig faktiskt det var att dom lånar ut data spel, xbox-spel, wii-spel och sånt för det visste jag faktiskt inte, men det är ju kul att dom gör det.

Ibland när jag har varit ute i biblioteket och satt upp böcker så är det väldigt många som ha trott att jag jobbar här asså på heltid och det är kul att dom tror det. Dom brukar fråga väldigt svåra frågor och då har jag fått förklara att jag bara praoar här. Men en gång så kom det en kvinna och frågade vart ljudböckerna finns och det kunde jag ju såklart så jag visade henne vart dom fanns och då kände jag mig väldigt stolt, haha.

Men den här veckan har i alla fall varit jättebra, jag är jätte nöjd att jag valde det här biblioteket som praoplats. Jag rekommenderar det här biblioteket som praoplats till dom som gillar böcker, trevlig personal och lugn arbetsmiljö, såklart så rekommenderar jag det här till andra också. Tack alla som jobbar på Jakobsbergs bibliotek för en superbra och trevlig vecka!

Fanny Blomquist, Fjällenskolan.

Inga kommentarer: