onsdag 2 februari 2011

Nya filmer

Nu har alla våra bibliotek - Jakobsberg, Viksjö, Kallhäll och Barkarby - gratis film för utlån. Här nedan ett litet urval av alla nyheter och vad som är på ingång. Hela listan finner du här.




Bland filmerna ovan har jag bara sett The Social Network.
Jag var djupt skeptisk till en spelfilm om Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg, men nyfikenheten tog överhanden. Och den var faktiskt bättre än väntat. Att regissören heter David Fincher (skaparen av fullpoängare som Seven och Fight Club) gjorde mig knappast mindre nyfiken. Vissa kväljningar uppstod förvisso när dessa überintelligenta ungdomars dialog närmade sig prettogränsen, men jag såg det som en slags nördarnas revansch och lyckades hålla tillbaka mitt förakt när de babblade på som värst.

Facebook som fenomen är ju fantastiskt, och jag själv som är en nörd av åtminstone medelmåttiga mått fann filmen intressant för stunden. Time Magazine utnämnde Zuckerberg till Årets person 2010, vilket säger en hel del om grabbens inflytande.

1 kommentar:

Karin H sa...

Van Diemen's land har jag sett och den är mer än "brutal och kraftfull" (enligt omslaget).
Den handlar om kannibalism och det gäller att orka följa den ångestfyllda handlingen. "Vems tur är det härnäst?"... Inte precis någon feel-good-film men klart sevärd en dag när man har nerverna i styr /KarinH