onsdag 12 juni 2013

John Green och The great Gatsby

Min äldsta son som är min bästa tipsare när det gäller subkulturer, smarta föreläsningar och annat matnyttigt på nätet har vid många tillfällen uttryckt sig lyriskt om en kille som gör korta filmade föreläsningar i historia, religion, filosifi och naturvetenskap tillsammans med sin bror. De går under epitetet  The VlogBrothers
och har en egen youtubekanal som heter Crash Course
Jag har tittat på några enstaka avsnitt, som i och för sig har gett mersmak, men jag har inte fördjupat mig närmare, trots sonens trägna påstötningar och upplysningar om att lärande torde vara en livslång process och inte sluta vid en universitetsexamen...

När sonen såg mig läsa The great Gatsby här om veckan tog han tillfället i akt att berätta att det även fanns flera avsnitt där sagda universitetslärare pratar om världslitteratur - med fokus på amerikansk litteratur - och att flera avsnitt handlar om just The Great Gatsby.
Vi börjar titta och det är verkligen snyggt, smart och underhållande. Men det är något med den charmiga killen som pratar som är väldigt välbekant. Efter en stund trillar poletten ner. Det är ju John Green! Ni vet han som har skrivit megasuccén The fault in our stars. Eller Förr eller senare exploderar jag som den heter på svenska. Jag har bloggat om boken för några månader sedan.

Jag tycket mycket om John Greens bok och har även läst Den andre Will Grayson som också var utmärkt läsning. Men efter att ha kollat närmare på John Greens youtubekanal så kan jag inte längre säga att jag gillar honom - jag tokälskar honom. Så mycket att jag nu ska sätta mig och titta igenom varendra avsnitt han har gjort. Som en ren bonus kommer jag att bli galet bildad.






Inga kommentarer: