tisdag 11 juni 2013

Bibblan testar: Reseguider för familjer

Likt kokboksmarknaden kan marknaden av reseguider tyckas näst intill oändlig. Det finns en uppsjö av reseguider för olika tycken och smaker. För den vane resenären, för förstagångsbesökaren, för senioren, den naturfrälste och mycket mer. Något jag har saknat är däremot reseguider som riktar sig till familjer som reser med barn.
För några år sedan kom det en serie i fickformat som heter Stora städer och små barn:

De är förvisso trevliga och innehåller en hel del bra förslag på aktiviteter, boende m.m. men de är inte så utförliga. En fördel med dessa böcker är dock att de är så små att de utan problem kan förvaras i jackfickan eller handväskan för att sedan tas fram när man letar efter tips på barnvänliga parker, museér, cafeer m.m.

När jag planerade inför min och mina tre äldsta barns New York-resa läste jag otaliga guidböcker och resebloggar för att hitta tips utöver de vanliga "obligatoriska" sevärdheterna och hållpunkterna. I samma veva köpte biblioteket in en ny serie (de är en del av serien Första klass) som fångade mitt öga: Första klass familjeguider. Förutom boken om New York finns än så länge en bok om London och en om Paris.



Böckerna är mycket ambitiösa och ger tips på otaliga sevärdheter, aktiviteter och tips om mat, fikaställen och shopping. Tipsen sträcker sig från aktiviteter som riktar sig direkt till barn (djurparker, lekparker och akvarium t.ex.)  till det som är aningen mer vuxenorienterat, så som utflykter till  MoMa, Guggenheim och Rockefeller Center, men där boken lyfter fram vad som kan vara intressant just för de små. Vid varje museum eller liknande ges samtidigt tips på ställen där rastlösa små barnfötter kan springa av sig vilket kan vara nog så viktigt för att bevara allas sinnesfrid. Boken riktar sig främst till resesällskap med lite yngre barn än mina, men vi hade ändå en del nytta av flera av tipsen. Det enda förbehåll jag egentligen har mot boken är att den är i största och tyngsta laget. Det här är en bok man vill ha tillgänglig i handväskan under hela semestern, inte bara på planeringsstadiet.

Inga kommentarer: