måndag 28 april 2014

Vi på biblioteket

Namn: Eva

Jag jobbar på: Jakobsbergs bibliotek som biblioteksassistent

När jag inte syns ute i biblioteket jobbar jag med: Beställer nya böcker efter inköpsmöten, gör i ordning nya böcker med bla inleverans och en del plastning. Det är till Järfällas fyra biblioteksenheter, både till vuxna och barn. Varje vecka, vanligtvis onsdagar, packar jag upp och prickar av nya böcker. Oftast  ca 6 kartonger = 80-90 kg. För det mesta delar jag den sysslan med en eller två kollegor. Jag lagar trasiga böcker och som alla anställda deltar jag i arbetsplatsmöten och informationsmöten. Varje dag måste vi också ta hand om återlämnade böcker, filmer, ljudböcker, tidskrifter med mera. Inget som återlämnas kommer till rätt plats utan att vi sätter upp alla medier.

När jag inte jobbar gillar jag att: Jag tycker mycket om att träffa mina barn och barnbarn, påta vid ett torp i Bergslagen, träffa vänner,  träna på Friskis&Svettis och jag cyklar gärna varje dag. Är ishockeyintresserad och allmänidrottsintresserad, tittar på OS och VM när det är aktuellt. Tycker om att semestra i Medelhavet, helst Kreta eller Tunisien. Jag gillar också att lösa korsord, mest gillar jag korsorden i DN!

Dold talang: Dold talang har jag ingen, vad jag själv tycker. Kan lite av varje: sy, sticka, baka, måla hus, tapetsera mm, beskära buskar, sköta krukväxter både hemma och på  jobbet.

Jag läser helst: Deckare, ”vanliga” romaner, en del biografier.

Jag är bra på att tipsa om: Har fått höra av kollegor att jag är bra på att tipsa om deckare och skönlitteratur.

Därför började jag jobba på bibliotek: Lång historia. Jobbade på Sundbybergs kulturförvaltning från mitten av 1970-talet, bibliotekets katalogavdelning låg i samma lokaler som förvaltningen. När mina barn var små slumpade det sig att jag fick erbjudande om biblioteksjobb. Arbetade så till 1988 då jag började jobba på motsvarande skolförvaltningen i Järfälla. Efter 16 år på det jobbet kunde jag återvända till biblioteket, nu i Järfälla. Det är fortfarande roligt och stimulerande och härligt med alla nya och gamla böcker. Har varit på biblioteket 10 år nu.

Språk som jag pratar: Engelska relativt obehindrat och lite franska.

Favoritställe i biblioteket: Mitt arbetsrum och såklart ute i bibliotekets vardag bland hyllorna och besökarna.

Just nu läser jag:  Äta kakan och ha den kvar, skriven av en debutant: Kristin Emilsson. Den handlar om en kvinna som får sparken från jobbet, vilket hon inte vågar tala om för man och tonårsbarn. Hon låtsas att hon har ett projektarbete inom företaget, men utomlands. Kommer hem på helgerna. Ett annorlunda upplägg.



Inga kommentarer: